منوباز

آموزش پیش ثبت نام کد رهگیری مالیاتی

کد رهگیری مالیاتی

مقدمه:

طبق اطلاعیه بانک مرکزی از ابتدای بهمن ماه ۹۹ تمامی متقاضیان دریافت ابزارهای پرداختی مثل درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارتخوان، می بایست نسبت به دریافت کد رهگیری مالیاتی اقدام کنند و در صورت عدم دریافت این کد مالیاتی، امکان استفاده از این ابزار ها را نخواهند داشت. در این مقاله از منوباز قصد داریم تا مراحل گام به گام دریافت کد رهگیری مالیاتی را به صورت تصویری برای شما معرفی کنیم. توجه داشته باشید که این فرآیند کاملا بدون هزینه و به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می شود. 

در این نوشته شما میخوانید:

1. ورود به سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی

اولین اقدام برای پیش ثبت نام کد رهگیری مالیاتی و یا ویرایش ثبت نام یا پیش ثبت نام های پیشین، ورود به سایت دریافت کد رهگیری مالیاتی” و تایپ کلمه امنیتی و تکمیل فرم زیر است. توجه داشته باشید که منظور از عبارت “مودی”، نوع متقاضی دریافت کد رهگیری مالیاتی می باشد. بعد از تکمیل فرم، بر روی دکمه “ورود به ثبت نام” کلیک کنید. با ورود به سامانه، می توانید ثبت نام های قبلی و تکمیل نشده خود را مشاهده کنید و برای تکمیل آنها، دکمه “ورود به ثبت نام” را بزنید. همچنین برای حذف ثبت نام های اشتباه، بر روی دکمه “حذف ثبت نام اشتباه” کلیک کنید.

2. دریافت کد رهگیری مالیاتی جدید

اگر تا به حال کد رهگیری مالیاتی خود را دریافت نکرده‌اید، پس پس از ورود به سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی، پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد. در ادامه برای ثبت نام جدید، بر روی دکمه “پیش ثبت نام جدید” کلیک کنید.

3. ورود به سامانه پیش ثبت نام الکترونیک

بعد از انتخاب “پیش ثبت نام جدید”، به صفحه زیر هدایت می‌شوید. در این مرحله باید نوع ثبت نام (ثبت نام انفرادی (بدون شریک) و مشارکت (حداقل یک شریک))، کد پستی اقامتگاه قانونی، شماره همراه و کلمه امنیتی را وارد کرده و بر روی “پیش ثبت نام جدید” کلیک کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات در صفحه ورود به سامانه پیش ثبت نام الکترونیک، یک کد ۴ رقمی به شماره تلفن همراهی که وارد کرده‌اید ارسال می‌شود تا شماره تلفن همراه تایید شود. لازم به ذکر است که شماره تلفن همراه وارد شده برای ثبت نام حتما باید به نام فرد متقاضی (کد ملی ثبت شده برای دریافت کد رهگیری مالیاتی) باشد.
پس از تایید شماره تلفن همراه، به صفحه زیر هدایت می‌شوید. در این بخش باید تاریخ تولد و تابعیت مودی را برای دریافت کد رهگیری مالیاتی وارد کنید و دکمه “استعلام اطلاعات و ادامه” را انتخاب کنید.

4. تکمیل اطلاعات پیش ثبت نام

اطلاعاتی که در مرحله قبل وارد کرده‌اید، به صورت آنلاین و سیستمی بررسی شده و در صورت عدم وجود مغایرت در کمتر از چند ثانیه به صفحه زیر منتقل خواهید شد. در بخش “نواقص اطلاعاتی”، بر روی نوشته‌های قرمز رنگ کلیک کرده و موارد خواسته شده را تکمیل کنید. (موارد نواقص اطلاعات را در ادامه بررسی خواهیم کرد)

5. تکمیل نواقص اطلاعات برای دریافت کدرهگیری مالیاتی

با کلیک بر روی موارد ناقصی که در بالا مشخص شده‌اند، به ۳ صفحه زیر هدایت خواهید شد. در صفحه “تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده”، باید مشخص کنید که آیا فرد مودی مشمول ارزش افزوده است یا نه، و بر روی “ثبت” کلیک کنید. برای آگاهی از مشمول بودن یا نبودن فرد مودی در ارزش افزوده، به “قانون مالیات بر ارزش افزوده” در سایت vat.ir مراجعه کنید. در صفحه اطلاعات پیش ثبت نام، دلیل ثبت نام، موارد اجباری و نوع مالکیت را تکمیل کنید. تکمیل این موارد برای ثبت اطلاعات کافی است و تکمیل کردن سایر بخش‌ها لزومی ندارد. پس از تکمیل اطلاعات، بر روی “ثبت” کلیک کنید. در صفحه “مشخص کردن محل اقامت قانونی روی نقشه”، محل اقامت خود را روی نقشه مشخص کرده و روی دکمه “ثبت” کلیک کنید.

6. ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی

پس از تکمیل نواقص اطلاعات، پیغام “فعلا اطلاعات تکمیل می‌باشد. لطفا پس از دریافت نام کاربری به سامانه ثبت نام مراجعه کرده و فرایند خود را تکمیل کنید” را مشاهده خواهید کرد. سپس روی گزینه “تایید نهایی اطلاعات” کلیک کنید. پس از انتخاب تایید نهایی اطلاعات، وارد صفحه زیر خواهید شد. در این مرحله، در صورت صحت اطلاعات، برای دریافت کد رهگیری، “تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری” را انتخاب کنید تا به صفحه زیر هدایت شوید. در این مرحله، می توانید کد رهگیری ۱۰ رقمی مشاهده کنید. همچنین این کد از طریق پیامک به شماره وارد شده نیز ارسال می‌شود. با استفاده از این کد، به راحتی می‌توانید در سریعترین زمان ممکن درگاه پرداخت اینترنتی خود را دریافت کنید. بعد از تأیید درستی اطلاعات، نام کاربری و رمز عبور برای ورود به پرتال امور مالیاتی به شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت نام کد رهگیری مالیاتی آن ارسال شده است، پیامک می‌شود. در صورت عدم تطابق اطلاعات وارد شده در مرحله پیش ثبت‌نام، اطلاع رسانی از طریق پیامک انجام شده و باید دوباره مراحل پیش ثبت‌نام با اطلاعات صحیح تکمیل شود. توجه داشته باشید که مسئولیت حفظ نام کاربری و رمز عبور دریافتی به عهده مودی است.

ورود به پرتال سازمان امور مالیاتی کشور

برای ورود به پرتال مالیاتی، از نام کاربری و رمز عبوری که به شماره تلفن همراه شما پیامک شده است، استفاده کرده و از طریق “ورود به پرتال مالیاتی“، وارد سامانه شوید. کد امنیتی به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس نیست، اما رمز عبور باید با رعایت بزرگی و کوچکی حروف حساس باشد. لطفاً به این نکته توجه کنید.

فراموشی نام کاربری و رمز عبور

جهت دریافت مجدد نام کاربری و رمز عبور، لطفاً به آدرس “دریافت رمز عبور و نام کاربری ورود به سامانه” مراجعه کرده و بر روی “فراموشی نام کاربری و یا کلمه عبور” کلیک کنید. برای دریافت مجدد رمز عبور، باید کد رهگیری ثبت نام و شناسه ملی خود یا شریک اصلی خود را وارد نمایید.

ضرورت دریافت کد رهگیری مالیاتی

همانطور که گفته شد بدون دریافت این کد، مجموعه شما امکان دریافت درگاه پرداخت آنلاین و دستگاه پوز کارتخوان را نخواهد داشت! همچنین در صورتی که از قبل اقدام به دریافت دستگاه کارتخوان کرده اید ولی همچنان پیش ثبت نام کد رهگیری مالیاتی را انجام نداده اید به احتمال زیاد در آینده دچار مشکل و پرداخت جریمه خواهید شد.

سوالات متداول

چرا باید اقدام به دریافت کد رهگیری مالیاتی کنیم؟

طبق اطلاعیه بانک مرکزی، 1 بهمن 1399، تمامی متقضیان دستگاه کارتخوان و درگاه پرداخت آنلاین موظف به دریافت کد رهگیری مالیاتی هستند. 

فرآیند ثبت نام برای دریافت کد رهگیری مالیاتی کاملا رایگان و بدون هزینه است.

ثبتنام کد رهگیری مالیات به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می شود.

در این نوشته شما میخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.