منوباز

سیستم دلیوری و تحویل غذا

سیستم دلیوری و تحویل غذا

مقدمه:

امروزه فروش غذا به صورت دلیوری به یکی از منابع اصلی درآمد هر رستوران تبدیل شده است که موجب افزایش دسترسی مشتریان و بهبود رضایت آنها شده و یک عامل رقابتی مهم به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم تا با نحوه راه اندازی سرویس دلیوری یا تحویل غذا در محل و ملزومات آن بیشتر آشنا شویم.

در این نوشته شما میخوانید:

دلیوری یا تحویل غذا چیست؟

به صورت کلی به فرآیندی که مشتری برای ثبت سفارش، نیازی به حضور در محل رستوران یا کافی شاپ نداشته باشد و غذای خود را از طریق پیک در محل مورد نظر خود مثل خانه یا محل کار دریافت کند، دیلوری یا تحویل غذا گفته می شود.

مشتریان می توانند سفارشات بیرون بر یا دلیوری خود را به روش های مختلفی مثل تماس تلفنی، ارسال پیام در شبکه های مجازی و یا از طریق پلتفرم های منو دیجیتال و نرم افزار مدیریت تحویل غذا ثبت کنند.

اهمیت ارائه خدمات دلیوری

در ادامه می توانید دلایل اهمیت و مزایای ایجاد سرویس دلیوری و تحویل غذا را می مطالعه کنید.

افزایش فروش

با سیستم دلیوری و تحویل غذا، رستوران ها و کافی شاپ ها محدود به ظرفیت سالن خود نخواهند بود و در آن واحد می توانند حتی در صورت تکمیل بودن ظرفیت سالن، همچنان سفارش بیشتری دریافت کرده و به مشتریان خود خدمات ارائه دهند؛ به این ترتیب دیگر مشتری نیازی به حضور در رستوران یا کافی شاپ ندارد و می تواند غذا را در محل مورد نظر خود مثل خانه یا محل کار دریافت کند.

بدون شک ارائه خدمات به صورت دلیوری در فروشگاه های غذایی بیرون بر مانند کترینگ ها نیز بیش از مابقی رستوران ها تاثیر بیشتری داشته و یکی از ملزومات اساسی این سبک رستوران ها به شمار می رود.

رقابت

با وجود گسترش و ضرورت صنایع غذایی، رستوران ها و کافی شاپ ها نیاز دارند تا با ارائه خدمات متمایز کننده، در مقابل رقبا خود قرار بگیرند. سیستم دلیوری و تحویل غذا یکی از خدماتی است که به رستوران یا کافی شاپ کمک می کند تا علاوه بر حفظ مشتری های فعلی خود، مشتریان جدیدی را نیز جذب کنند.

تبلیغات

شما می توانید با چاپ مشخصات و لوگو خود بر روی ظروف بیرون بر و باکس های دلیوری برند خود را در سطح شهر تبلیغ کرده و مشتری های بیشتری را به رستوران یا کافی شاپ خود جذب کنید. همچنین، با درج QR کد منو دیجیتال خود بر روی ظروف بیرون بر، می توانید به مشتریان خود این امکان را بدهید تا به راحتی به منو و سایر خدمات شما دسترسی داشته باشند.

باکس پیک موتوری
باکس پیک موتوری

کاهش هزینه های پرسنلی

با استفاده از سرویس تحویل غذا در محل، نیاز پرسنلی مجموعه شما کاهش یافته و می توانید با کارکنان کمتری به مشتریان بیشتری خدمات خود را ارائه کنید. در نتیجه این موضوع باعث کاهش هزینه های پرسنلی شده و درآمد شما را افزایش می دهد.

سیستم ثبت سفارش و دلیوری غذا

باید به این نکته توجه داشته باشید که در ارائه سرویس دلیوری یا تحویل غذا در محل، طراحی یک روش سفارش گیری ساده و قابل دسترس برای مشتریان از جمله اصول اساسی در ارائه خدمات تحویل غذاست. از همین رو، باید روشی را ایجاد کنید که مشتریان به راحتی بتوانند از هر مکانی سفارش خود را ثبت کرده و پیگیری کنند. در واقع، این امر باید به گونه ای باشد که مشتریان از طریق چندین روش مانند تماس تلفنی، ارسال پیام در شبکه های اجتماعی و یا سفارش آنلاین، بتوانند به سادگی با شما ارتباط برقرار کنند و غذای خود را به راحتی سفارش دهند.

برای این کار می توانید از نرم افزار سفارش گیر غذا و مدیریت پیک استفاده کنید که در ادامه به معرفی بیشتر این نرم افزارها می پردازیم.

1- پلتفرم یکپارچه مدیریت رستوران و دلیوری غذا منوباز

پلتفرم منوباز در واقع یک برنامه یکپارچه برای مدیریت رستوران است که با ارائه امکاناتی مانند قابلیت مدیریت پیک، سیستم ثبت سفارش غذا و پرداخت آنلاین به یک ابزار محبوب برای راه اندازی سرویس دلیوری غذا و مدیریت رستوران ها و کافی شاپ ها تبدیل شده است و به شما این امکان را می دهد تا تمامی بخش های رستوران خود را به صورت یکپارچه و بدون نیاز به نصب برنامه های جداگانه مدیریت کنید.

رابط کاربری نرم افزار دلیوری غذا منوباز

در ادامه به معرفی برخی از ویژگی های دلیوری غذا در نرم افزار آنلاین منوباز می پردازیم.

منو دیجیتال رایگان

با استفاده از منو دیجیتال رایگان منوباز، شما می توانید بدون هیچ هزینه ای و به صورت کاملا رایگان، یک منو دیجیتال حرفه ای و مخصوص خود را داشته باشید تا مشتریان از طریق اسکن QR کد یا لینک مخصوص، به منو شما دسترسی داشته و مشخصات و قیمت هر یک از آیتم ها را از محل کار خود یا خانه مشاهده کنند.

منو دیجیتال منوباز برای سرویس دلیوری غذا
رابط کاربری منو دیجیتال منوباز

سیستم ثبت سفارش و پرداخت آنلاین

با منوباز مشتریان شما می توانند از هر جایی به صورت آنلاین یا به صورت تلفنی، سفارش خود را ثبت کرده و به راحتی صورت حساب خود را پرداخت کنند. با استفاده این قابلیت شما می توانید یک درگاه آنلاین اختصاصی دریافت کنید تا تمامی هزینه های پرداخت شده توسط مشتریان، به صورت مستقیم و آنی به حساب شما واریز خواهد شد و دیگر مشکلی در رابطه با کم شدن نقدینگی در مجموعه خود نداشته باشید.

در ویدیو زیر می توانید نحوه سفارش مشتری توسط پلتفرم مدیریت رستوران و دلیوری منوباز را مشاهده کنید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم سفارش گیری رستوران و نحوه انتخاب و راه اندازی آن ها می توانید از صفحه سیستم ثبت سفارش غذا استفاده کنید.

امکان مدیریت پیک ها و ایجاد پنل اختصاصی برای هر پیک

یکی دیگر از امکانات پلتفرم مدیریت رستوران و دلیوری منوباز، امکان ایجاد پنل اختصاصی برای هر پیک و مدیریت آن است. با استفاده از این ویژگی می توانید سفارش های باز هر پیک را مشاهده کنید و بر اساس صلاحدید، سفارشات جدید را به هر کدام از پیک ها تخصیص دهید.

در ویدیو زیر می توانید نحوره ورود به پنل و دریافت سفارشات را توسط پیک مشاهده کنید.

باشگاه مشتریان و تاریخچه سفارشات هر مشتری

پلتفرم منوباز به صورت خودکار اطلاعات مشتریان را با ثبت اولین سفارش ذخیره میکند. این اطلاعات شامل مشخصات فردی مشتری، آدرس ها، تاریخچه سفارشات و… است که شما می توانید با استفاده از آن ها و ابزار های باشگاه مشتریان مانند تخفیف و ارسال پیامک، تجربه بهتری را برای مشتریان ایجاد کرده و فروش خود را افزایش دهید.

صفحه بایگانی مشتری

تمامی این ویژگی های گفته شده تنها گوشه ای از امکانات فوق العاده نرم افزار رستورانی و دلیوری کافه و رستوران منوباز است. با استفاده از این پلتفرم از شَرِ پرداخت هزینه برای نصب برنامه های جانبی راحت شده و یک سیستم کامل با تمام امکانات مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشید. از سیستم مدیریت پیک و سفارش گیری گرفته تا گزارش سازی و باشگاه مشتریان .

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

ویژگی های یک نرم افزار مدیریت تحویل غذا خوب

دسترسی آسان

اولین نکته مهم برای مشتریان، امکان دسترسی به آخرین نسخه از منو و موجودی غذاها در هر لحظه می باشد، اما تماس تلفنی و پرسش و پاسخ در خصوص منو و قیمت ها، مشتریان را به سرعت خسته می کند. راهکاری که باعث آسانی و راحتی برای مشتریان شما می شود، ایجاد منوی دیجیتال آنلاین می باشد. با این روش، مشتریان به راحتی می توانند از طریق اسکن QR کد کارت ویزیت یا با استفاده از لینک اختصاصی، به آخرین نسخه از منو و موجودی غذاهای شما دسترسی داشته باشند و به راحتی سفارش خود را ثبت کنند.

همچنین استفاده از منو دیجیتال به رستوران ها و کافی شاپ ها امکان ایجاد منو مجزا برای سفارشات بیرون بر را می دهد، به این صورت مشتریان می توانند از آیتم های بیرون بر شما مطلع شده و سفارش خود را با اطمینان خاطر بیشتری ثبت کنند.

دقت در ثبت سفارش

یکی از اصلی ترین نکاتی که در انتخاب یک سیستم تحویل غذای دیجیتال باید به آن توجه کنید، نحوه دریافت اطلاعات سفارش از مشتری است. با توجه به اینکه مشتریان ممکن است در مکان های مختلفی قرار داشته باشند، قابلیت دریافت لوکیشن و موقعیت مکانی مشتریان و درج توضیحات برای آدرس و سفارش، اهمیت بسیاری داشته و از بروز اشتباه در فرآیند ثبت سفارش و تحویل غذا جلوگیری می کند.

پیگیری

با استفاده از قابلیت پیگیری، مشتریان می توانند از آخرین وضعیت سفارش خود مطلع شده و نیازی به تماس های مکرر با رستوران یا کافی شاپ شما نداشته باشند. همچنین از این طریق می توانند مشخصات پیک خود را نیز مشاهده کرده و مطمئن باشند که سفارششان به موقع و به درستی به دستشان خواهد رسید.

مدیریت پیک

بدون شک، سیستم مدیریت پیک برای رستوران ها و کافی شاپ ها نقش مهمی در بهبود سطح خدمات دلیوری و تحویل غذا دارد. با استفاده از این سیستم، مدیر رستوران قادر خواهد بود تا به راحتی وضعیت هر پیک و تحویل سفارش را پیگیری و کنترل کند. همچنین پیک نیز از این طریق می تواند به مشخصات سفارشات و لوکیشن مشتری دسترسی داشته و با دقت بیشتری سفارشات را تحویل دهد.

پرداخت

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در تهیه نرم افزار مدیریت تحویل غذا، پشتیبانی از روش های مختلف پرداخت می باشد. با این قابلیت، مشتریان می توانند به راحتی و بدون هیچ دغدغه برای در دسترس نبودن کارت یا اتمام شارژ کارتخوان همراه پیک، هزینه سفارش خود را پرداخت کنند. همچنین، صاحبین کافی شاپ ها و رستوران ها این امکان را خواهند داشت تا تمامی تراکنشات خود را به صورت آنلاین پیگیری کنند.

2- استفاده از نرم افزار های واسط

یکی از روش های رایج برای ایجاد سیستم سفارش غذا به صورت دلیوری یا تحویل در محل، استفاده از پلتفرم های واسط است. مشتریان می توانند با استفاده از این پلتفرم ها، به چندین رستوران به طور همزمان دسترسی داشته باشند و سفارش خود را ثبت کنند. در ادامه این سفارش توسط پیک مخصوص از مجموعه شما تحویل گرفته شده و برای مشتری ارسال می شود.

اما باید توجه داشته باشید که استفاده از پلتفرم های واسط علاوه هزینه های مختلفی را برای مجموعه شما ایجاد می کند که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم.

هزینه راه اندازی

برای استفاده پلتفرم های واسط تحویل غذا، شما ملزم به عقد قرارداد و پرداخت هزینه اولیه برای راه اندازی و ثبت رستوران یا کافی شاپ شما در این پلتفرم ها هستید.

دریافت کمیسیون نجومی از هر سفارش

پلتفرم های واسط تحویل غذا، به طور معمول 14 درصد از هزینه پرداخت شده توسط هر مشتری را به عنوان کمیسیون فروش، به نفع شرکت خود دریافت خواهند کرد. این در حالی است که میانگین سود خالص هر سفارش برای فروشگاه های غذایی 30 درصد است و با استفاده از این پلتفرم ها، شما حدود نصف سود خود را از دست خواهید داد.

تاخیر در تسویه حساب

نکته مهم دیگر که باید در استفاده از پلتفرم های واسط تحویل غذا در محل در نظر گرفت، دوره های طولانی باز پرداخت آن است. به عبارت دیگر، هزینه های پرداخت شده توسط مشتریان در بازه های زمانی 20 الی 30 روزه برای شما واریز خواهد شد که این مورد می تواند تاثیر بسزایی در کاهی نقدینگی مجموعه شما داشته باشد.

دریافت هزینه تحویل از مشتریان

درآمد پلتفرم های واسط تنها به موارد گفته شده ختم نمی شود بلکه علاوه بر این موارد، با دریافت هزینه ارسال از مشتریان نیز سعی در افزایش درآمد خود دارند.

فوت کوزه گری برای ایجاد سرویس دلیوری غذا در رستوران

لازمه ایجاد یک استراتژی فروش مناسب، انجام تحقیقات کامل برای درک بازار و مشکلات آن است. در ادامه برخی از جنبه های کلیدی که برای راه اندازی سرویس دلیوری غذا باید در نظر بگیرید را بیان می کنیم:

جامعه هدف

باید توجه داشته باشید که اولین و مهم ترین مشتریان سرویس دلیوری رستوران یا فروشگاه غذایی شما، مراجعین فعلی شما هستند زیرا آنها از قبل با برند رستوران شما آشنا هستند و ارتباط خوبی با آن دارند. در نتیجه سعی کنید همان مشتریان را برای خدمات تحویل خود نیز هدف قرار دهید.

سپس می بایست نوع و سلیقه مشتریان احتمالی را در منطقه هدف خود شناخته و غذاهای بیرون بر خود را بر اساس ویژگی های آنان تعیین کنید. برای مثال خانواده ها ممکن است به گزینه های غذایی سالم علاقه مند باشند یا دانش آموزان ممکن است بیشتر به میان وعده ها و وعده های غذایی ارزان جذب می شوند.

رقبا

نکته حائز اهمیت بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، رقبای شما در منطقه هدف و نحوه خدمات دهی آنان است، چرا که یکی از عوامل موفقیت و بقا کسب و کار شما، شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبایتان و ایجاد تمایز و برتری نسبت به آنان است. برای مثال می توانید با ارائه غذاهای پر طرفداری که در منطقه هدف شما ارائه نمی شود و یا تاکید بر تحویل به موقع سفارش، برتری خود را نسبت به رقبایتان حفظ کنید.

تعریف منو و قیمت گذاری

نخستین قدم برای ایجاد یک منوی بیرون بر، در نظر گرفتن سلیقه مشتریان و جامعه هدف شماست. حتی ممکن است مجبور شوید منوی تحویل خود را بر اساس سلیقه مخاطبان خود سفارشی کنید. همچنین می توانید با ارائه پکیج های غذایی که شامل نوشیدنی، پیش غذا، سالاد، غذای اصلی و حتی دسر می باشند، هزینه های جاری مانند بسته بندی و پیک را کمتر کرده و فروش خود را افزایش دهید.
نکته بعدی، انتخاب غذاهایی است که قابلیت تحویل در محل یا دلیوری را دارند. به عنوان مثال، غذاهایی که پس از تحویل به مشتری، دچار تغییر در قوام و کیفیت نمی شوند مانند برگر، پیتزا و ساندویچ می توانند به عنوان گزینه های مناسب برای سرویس تحویل در محل یا دلیوری در نظر گرفته می شوند. همچنین می توانید با ارائه آیتم های مکملی مثل انواع سس، قارچ و پنیر و…، فروش بیشتری را تجربه کنید.

تجهیزات لازم برای راه اندازی سیستم تحویل غذا

به منظور ارائه خدمات و ارسال غذا به صورت دلیوری یا بیرون بر ، لازم است که ملزومات مورد نیاز به درستی تهیه و مورد استفاده قرار گیرند. چرا که در غیر این صورت، سفارش به درستی به دست مشتری نرسیده و موجب نارضایتی و از دست رفتن اعتماد مشتری به رستوران یا کافی شاپ شما می شود.

ظروف بیرون بر

یکی از مواردی که در فرآیند ارسال سفارشات باید به آن توجه شود، استفاده از ظروف بیرون بر مناسب است. در واقع، جنس ظروف بیرون بر باید به گونه ای باشد که به سرعت خراب نشود و کیفیت غذا حفظ شود. این نکته در ارسال غذاهایی مانند پیتزا یا ساندویچ، بسیار حائز اهمیت می شود و باید به گونه ای مورد استفاده قرار بگیرد که از خمیر شدن غذا جلوگیری کند. همچنین با استفاده از ظروف قابل استفاده در ماکروویو، می توانید کیفیت خدمات خود را ارتقاء داده و از رقبای خود متمایز شوید.

نمونه ظرف غذا بیرون بر

پیک و باکس تحویل

تهیه پیک و باکس غذای تحویل نیز به عنوان یکی از عوامل مهم در حفظ کیفیت غذا در فرآیند دلیوری و تحویل غذا در محل، حائز اهمیت است. در این رابطه، باید از پیک هایی با تجربه و آگاهی کافی در زمینه تحویل سفارشات استفاده کرد تا بهترین تجربه ممکن برای مشتریان فراهم شود. همچنین پیشنهاد می شود از باکس هایی با طراحی مناسب برای تحویل غذا استفاده شود تا ضمن حفظ کیفیت و گرم نگه داشتن غذا، از ضربه و تکان خوردن ظروف، جلوگیری شود. همچنین می توانید با چاپ لوگو و نام مجموعه خود بر روی باکس تحویل، نام رستوران یا کافی شاپ خود را تبلیغ کنید.

باکس تحویل غذا
نمونه باکس تحویل غذا

به حاشیه سود خود توجه کنید

سوال احتمالی در این خصوص، هزینه ایجاد و استفاده از نرم افزار مدیریت تحویل غذا اختصاصی است! شما می توانید با استفاده از پلتفرم منوباز بدون نیاز به هزینه اولیه، سیستم مدیریت پیک و تحویل غذا خود را راه اندازی کرده و با کمیسیون های نجومی نرم افزار های واسط خداحافظی کنید.

سوالات متداول

دلیوری چیست؟

دلیوری به فرایند تحویل محصولات یا غذاهای سفارش‌داده‌شده در محل مورد نظر مشتری گفته می شود. این فرایند شامل تمامی مراحل از سفارش‌گیری تا تحویل نهایی به مشتری می‌شود.

در خرید آنلاین، دلیوری به ارسال کالاهای خریداری شده به مشتری از طریق پست یا سرویس‌های حمل و نقل اشاره دارد. در رستوران‌ها، دلیوری به آماده‌سازی و ارسال غذا به مشتریانی که سفارش خود را به صورت آنلاین یا تلفنی داده‌اند، مربوط می‌شود.

به طور کلی، دلیوری به معنای رساندن هر نوع محصول یا خدمات به دست مشتری به شکلی سریع و کارآمد است.

با استفاده از این سیستم مشتریان شما می توانند از هر جایی سفارشات خود را ثبت و پرداخت کنند تا از طریق پیک، غذای خود را دریافت کنند.

خیر، با تهیه پلتفرم منوباز، بدون نیاز به هیچ هزینه جداگانه ای می توانید سیستم سفارشات بیرون بر آنلاین مخصوص خود را راه اندازی کنید.

در این نوشته شما میخوانید:

2 پاسخ

  1. سلام
    من میخوام تو رستورانم این قابلیت رو ایجاد کنم که مشتری خودش بتونه از محل کار یا خونش سفارشش رو ثبت کنه و بعدش حالا با استفاده از سرویس دلیوری برای ارسال کنم
    میشه بگید برای اینکار باید چه نرم افزاری رو نصب کنم؟

    1. سلام میثم جان
      در این خصوص باید بهت بگم که سعی کن به جای اینکه از چندین پلتفرم و نرم افزار مختلف برای هر بخش رستورانت استفاده کنی، سعی کنی یک پلتفرم جامع رو پیدا کنی که همه امکاناتی که میخوای رو بهت بده، این کار باعث میشه مدیریت بخش های مختلف برات راحت تر باشه و از تداخل و اشتباه جلوگیری میکنه! اگه دوست داشتی می تونی همین الان با کارشناسای ما با شماره تماس ۹۱۶۹۲۰۴۶ – ۰۲۱ تماس بگیری و با استناد به همین کامنت، ازشون بخوای که دموی پلتفرم جامع مدیریت و نرم افزار حسابداری رستوران منوباز رو به صورت کاملا رایگان در اختیارت بزارن.
      اما اگه قبلش هم دوست داشتی اطلاعات بیشتری در مورد نرم افزار های ثبت سفارش کسب کنی می تونی از مقاله سیستم ثبت سفارش غذا استفاده کنی.
      امیدوارم که این اطلاعات برات مفید بوده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.