راه اندازی فست فود در 12 مرحله (قیمت دقیق + چک لیست)

فست فود

مقدمه:

صنعت فست فود بخش بزرگی از دنیای غذا است که به هزاران نفر در سراسر جهان وعده‌های غذایی سریع ارائه می‌دهد. اگر به غذا علاقه دارید و ذهنیت کارآفرینی دارید، راه‌اندازی یک رستوران فست فود می‌تواند ایده‌ای هیجان‌انگیز باشد. در این راهنما، شما را با مراحل مهم و نکاتی که باید در هنگام راه‌اندازی یک رستوران فست فود در نظر بگیرید، آشنا می‌کنیم.

در این نوشته شما میخوانید:

فست فود چیست؟

فست فود به‌نوعی از رستوران‌ها گفته می‌شود که در آن غذاها به صورت سریع، ساده و با قیمتی نسبتاً پایین تهیه و ارائه می‌شوند. در این نوع کسب‌وکار، هدف اصلی ارائه غذاهایی است که مشتریان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش داده، دریافت کنند و مصرف کنند، چه در محل رستوران و چه به صورت بیرون‌بر.

مغازه فست فود

فست فودها معمولاً منویی محدود دارند که شامل غذاهای محبوب و آماده مانند برگر، ساندویچ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشیدنی‌های از قبیل دوغ و نوشابه است. این نوع رستوران‌ها به دلیل سرعت در سرویس‌دهی، قیمت مناسب و دسترسی آسان، در بین مردم بسیار محبوب هستند.

درآمد فست فود چه‌قدر است؟

درآمد یک فست فود به عوامل متعددی مانند مکان، کیفیت غذا، خدمات و تبلیغات بستگی دارد. بااین‌حال، به طور میانگین و با در نظر گرفتن شرایط بازار در مرداد ماه 1403، یک فست فود پس از گذراندن دوره خاک‌خوری (شروع کار و جلب مشتریان اولیه)، می‌تواند به فروش روزانه‌ای حدود 8 میلیون تومان برسد که معادل 240 میلیون تومان در ماه است.

از این میزان فروش، به طور میانگین سود ماهیانه فست فود حدود 40 میلیون تومان برآورد می‌شود. البته، این ارقام ممکن است با توجه به شرایط خاص هر فست فود متغیر باشد. همچنین به طور میانگین بعد از دو سال این فروش ماهیانه بین 3 الی 4 برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

سرمایه و هزینه لازم برای راه اندازی فست فود

راه اندازی یک فست فود در ایران در سال 1403 نیازمند برنامه‌ریزی دقیق مالی و تأمین سرمایه‌ای مناسب است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل مکان فست فود، اندازه و ظرفیت، نوع منو، کیفیت تجهیزات، طراحی داخلی و خارجی، هزینه‌های بازاریابی و هزینه‌های مربوط به مجوزها و نیروی کار است.

در ادامه خلاصه‌ای از هزینه راه اندازی فست فود را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر یک از موارد گفته شده، می‌توانید به توضیحات مربوطه دسترسی داشته باشید.

ردیف

نام هزینه

مقدار میانگین (حدودی)

1

انتخاب مکان

400 میلیون تومان رهن

40 میلیون تومان ماهیانه

2

مجوز

7 میلیون تومان

3

خرید تجهیزات

314 میلیون تومان

4

دکور

50 میلیون تومان

5

افتتاحیه و تبلیغات اولیه

10 میلیون تومان

6

سرمایه در گردش

25 میلیون تومان

مجموع (هزینه سه ماه اجاره در این مقدار لحاظ شده است)

926 میلیون تومان

در نظر داشته باشید که تمامی برآورد هزینه راه اندازی فست فود گفته شده مربوط به مرداد ماه سال 1403 می‌باشد و به طور حدودی و میانگین محاسبه شده است.

مراحل راه اندازی فست فود

برای راه اندازی یک فست فود موفق، آشنایی با مراحل و فرآیندهای کلیدی این کار بسیار ضروری است. از انتخاب مکان مناسب گرفته تا تهیه تجهیزات و جذب مشتریان، هر مرحله نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و توجه به جزئیات است. در ادامه می‌توانید چک لیست راه اندازی فست فود را مشاهده کنید و با کلیک بر روی هر مرحله، توضیحات مربوط به آن را مطالعه کنید.

مرحله اول: نوع کسب‌وکاری که می‌خواهید راه اندازی کنید را مشخص کنید.

اولین گام در راه اندازی یک فست فود، تصمیم‌گیری در مورد نوع کسب‌وکار است. شکل و ساختار یک کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد و بهتر است به نکات زیر فکر کنید:

  • آیا به دنبال یک مکان ثابت و سنتی هستید یا گزینه‌ای مانند فود تراک (کامیون غذا) را ترجیح می‌دهید؟
  • چه نوع غذایی را می‌خواهید ارائه دهید؟ (محدود به برگر، پیتزا و سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیستید؛ می‌توانید گزینه‌های سالم‌تر مانند ساندویچ‌های وگان یا رژیمی را هم در نظر بگیرید.)
  • آیا قصد دارید خدمات دلیوری و تحویل غذا برای مشتریان ارائه کنید؟
  • آیا سرویس‌دهی به مشتریان بیشتر از طریق پنجره، پیشخوان یا هر دو انجام خواهد شد؟
  • آیا در رستوران فست فودتان موسیقی پخش خواهد شد؟ اگر بله چه نوع موسیقی؟
  • آیا در رستوران شما صندلی‌هایی برای نشستن و غذا خوردن وجود خواهد داشت؟ (اگر بله نوع صندلی‌ها چگونه خواهد بود؟) یا بیشتر بر سفارش‌های بیرون‌بر متمرکز خواهید بود؟

به مشتریان هدف خود فکر کنید و اینکه چگونه می‌توانید نیازها و انتظارات آن‌ها را برآورده کنید.

فست فود آکا ویچ

مرحله دوم: یک طرح تجاری برای رستوران خود تهیه کنید.

تهیه یک طرح تجاری دقیق برای رستوران فست فود بسیار حیاتی است. ابتدا با انجام تحقیقات بازار شروع کنید و روندهای بازار را تحلیل کرده و بررسی کنید که رقبا چگونه کسب‌وکارهای خود را اداره می‌کنند. در این مرحله باید نام کسب‌وکارتان را انتخاب کنید. حوزه تخصصی و بازار هدف خود را توصیف کنید و تحلیل‌های مالی و پیش‌بینی‌های مالی را در آن بگنجانید. به تمام هزینه‌های اولیه که باید پوشش دهید فکر کنید و آن‌ها را در طرح تجاری فست فود خود جای دهید.

مرحله سوم: انتخاب مکان

انتخاب لوکیشن مغازه، یک گام مهم است که به طور مستقیم بر موفقیت کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد زیرا با تعداد مشتریانی که به شما مراجعه می‌کنند ارتباط مستقیم دارد. هنگام انتخاب بهترین مکان برای رستوران فست فود خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تردد عابران پیاده: میانگین تعداد عابران پیاده در منطقه‌ای که قصد فعالیت دارید چقدر است؟
  • رقابت: حضور سایر رستوران‌های فست فود در بازار محلی را بررسی کنید.
  • دسترسی و دید: آیا عابران پیاده و وسایل نقلیه می‌توانند به راحتی به محل دسترسی داشته باشند؟ آیا محل شما برای هر دو گروه به راحتی قابل مشاهده است؟ آیا جای پارک در نزدیکی محل مورد نظر وجود دارد؟
  • هزینه‌ها: هزینه‌های مربوط به اداره کسب‌وکار در مکان انتخابی، از جمله اجاره یا هزینه‌های اجاره، آب و برق، مالیات، هزینه‌های نیروی کار و سایر هزینه‌های رستوران را ارزیابی کنید. مطمئن شوید که قادر به پوشش این هزینه‌ها هستید.
  • زیرساخت‌ها و محدودیت‌های منطقه‌بندی: اطمینان حاصل کنید که زیرساخت‌های لازم مانند برق، آب و سیستم‌های فاضلاب موجود است. آیا محدودیت‌هایی وجود دارد؟
  • پتانسیل رشد: پتانسیل رشد بلندمدت در منطقه را در نظر بگیرید. به دنبال مکان‌هایی در محله‌هایی باشید که در حال توسعه یا بهبود زیرساخت‌ها هستند. این عوامل می‌توانند در آینده مشتریان بیشتری را به رستوران فست فود شما جذب کنند.

پیشنهاد می‌شود به عنوان صاحب یک کسب‌وکار فست فود، مکان‌هایی نزدیک به موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • خیابان‌های پر تردد
  • مراکز خرید
  • دانشگاه‌ها
  • مجتمع‌های تجاری
  • دانشگاه و یا مدارس

اجاره مغازه برای فست فود به عوامل متعددی مانند موقعیت مکانی، اندازه، امکانات و شرایط بازار بستگی دارد. هزینه اجاره می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد؛ برای مثال، اجاره یک مغازه در یک منطقه پرتردد شهری با اجاره یک مغازه در یک منطقه کم رفت‌وآمد بسیار متفاوت است.

بااین‌حال، برای اینکه ذهنیتی درباره این هزینه‌ها داشته باشید، در ادامه چند نمونه واقعی از هزینه اجاره مغازه‌های مناسب برای فست فود تهران در مرداد ماه سال 1403 را بررسی کرده‌ایم تا دیدگاه بهتری نسبت به بازار داشته باشید.

متراژ (مترمربع)

محله

ودیعه

(میلیون تومان)

اجاره

(میلیون تومان)

25

بلوار اقاقیا (محله چیتگر)

300

30

52

جمهوری

500

50

40

نازی‌آباد

450

30

60

تهرانسر

700

70

ضروریات مغازه برای دریافت مجوز فست فود

قبل از اجاره یا خرید مغازه برای راه اندازی فست فود، لازم است حتماً بدانید که مغازه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتوانید برای دریافت مجوز اقدام کنید. در پادکست زیر می‌توانید به صورت خلاصه با این شرایط و الزامات آشنا شوید.

  • حداقل متراژ لازم: حداقل متراژ قابل قبول مکان انتخابی شما برای دریافت مجوزهای لازم جهت راه اندازی فست فود به شرح زیر می‌باشد:

متراژ لازم برای واحدهای تحت پوشش اتحادیه

تهیه و ارائه انواع ساندویچ (به صورت پیراشکی و پک شده)

50 متر مربع

تولید و بسته‌بندی ساندویچ سرد به صورت کارگاهی

100 متر مربع

تولید و عرضه فلافل

9 متر مربع

فروشندگی پیتزا

24 متر مربع

ساندویچ فروشی

18 متر مربع

  • ضوابط ترافیکی: بر اساس مقررات اتحادیه رستوران‌داران و فست فودهای ایران، محل انتخابی برای راه اندازی فست فود باید فاصله مناسبی از معابر ذکر شده زیر داشته باشد.
ضوابط ترافیکی و فنی واحدهای تحت پوشش اتحادیه
فاصله از معابر زیر گذر و گذر اتومبیل‌رو و پیاده‌رو50 متر
محل احداث در حاشیه میدان نباشد (فاصله از میدان)50 متر
فاصله از پیچ‌های دارای محدودیت دید از ابتدا تا انتهای آن150 متر
فاصله از پله‌های دارای عرض کمتر از معبر50 متر
خیابان محل احداث دارای پیاده‌رو باشد.+
فاصله از تونل150 متر
  • الزامات بهداشتی: طبق مستندات درگاه ملی مجوزهای کشور برای دریافت مجوز فست فود، محل مورد نظر باید از شرایط بهداشتی زیر برخوردار باشد.
الزامات بهداشتی مغازه برای دریافت مجوز فست فود
دارا بودن تهویه مناسب (هوای داخل اماکن همواره تازه، کافی و عاری از بو بوده و حداقل به میزان 10 لیتر در ثانیه به ازای هر نفر تامین گردد)
داشتن آب شرب سالم (متصل به شبکه عمومی یا خصوصی یا مخازن ذخیره ثابت و سیار)
داشتن دیوار با ویژگی لازم (دیوار باید از کف تا سقف و حداقل ارتفاع 240 سانتی متر قابل نظافت باشد و همچنین تمیز، بدون رطوبت و نم باشد)
داشتن سقف با ویژگی لازم (سقف باید بدون درز و شکاف، صاف، ضدحریق، رطوبت و قابل نظافت باشد درضمن سقف کاذب با شرایط فوق مورد تایید است)
داشتن سیستم دفع فاضلاب مورد تایید وزارت بهداشت (داشتن چاه جاذب/ تصفیه خانه اختصاصی/ تخلیه به شبکه جمع آوری فاضلاب)
داشتن کف با ویژگی لازم (کف باید از جنس مقاوم، صاف، بدون درز و شکاف و قابل نظافت باشد برای کف الزام به داشتن کف شور نیست)
استفاده از قفل و حفاظ مناسب.(کرکره گردان یا درب آکاردئونی یا هرگونه تجهیزاتی که موجب ارتقاء ضریب امنیت و جلوگیری از سرقت شود.)
 داشتن حداقل 2 متر عرض پیاده رو (فاصله لبه آخرین بنا تا نزدیکترین جوی و جدول)
قابل رؤیت بودن داخل واحد صنفی از بیرون
نصب دوربین مداربسته توسط شرکت‌ها و واحدهای صنفی دارای مجوز

مرحله چهارم: دریافت مجوز

برای راه اندازی یک فست فود، دریافت مجوزهای لازم از مراجع قانونی یکی از گام‌های اساسی و ضروری است. این مجوزها نه تنها به شما اجازه فعالیت قانونی می‌دهند، بلکه تضمین می‌کنند که کسب‌وکار شما مطابق با استانداردهای بهداشتی و ایمنی مورد نیاز عمل می‌کند. برای دریافت مجوزهای لازم شما می‌توانید به دو صورت زیر عمل کنید:

  1. مراجعه حضوری به ساختمان اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان مراجعه کرده و فرم‌های لازم را برای شروع فرآیند دریافت کنید.
  2. مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کشور و ثبت درخواست به صورت آنلاین. (پیشنهادی)

برای این کار کافی است ابتدا وارد درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس mojavez.ir شده و در کادر جست و جوی عبارت فست فود را تایپ و کلید اینتر را بزنید و یا با کلیک بر روی این لینک مستقیما به صفحه مجوزهای فست فود هدایت شوید.

ورود به درگاه ملی مجوز های کشور برای راه اندازی فست فود

پس از مطالعه ضوابط و شرایط گفته شده روی گزینه ورود در بالا سمت چپ صفحه کلیک کنید و گزینه ورود از طریق پنجره خدمات دولت را انتخاب کنید.

ورود از طریق درگاه الکترونیک دولت

سپس در صفحه نمایش داده شده شماره تماسی که به نام خودتان است را وارد کرده و با تکمیل بخش کد امنیتی روی گزینه ارسال رمز یکبار مصرف کلیک کنید و کد دریافت شده را در کادر مربوطه وارد کنید.

پنجره الکترونیک دولت

سپس مجدداً به صفحه درگاه ملی مجوزهای کشور هدایت خواهید شد و بعد از چند ثانیه به صورت خودکار وارد حساب کاربری خود شده و می‌توانید مشخصات خود را مشاهده کنید.

ورود به حساب درگاه ملی مجوزهای کشور

حال کافی است به پایین صفحه اسکرول کرده و روی گزینه درخواست صدور مجوز کلی کنید تا فرآیند بررسی و ارسال مدارک آغاز شود.

ثبت درخواست مجوز برای راه اندازی فست فود

مدارک لازم برای صدور

در ادامه لیست مدارک لازم برای ثبت درخواست مجوز فست فود از درگاه ملی مجوزهای کشور را می‌توانید مشاهده کنید.

ردیفمدارک
1کارت معاینه بهداشتی
2گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
3سند مالکیت، اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا قراردادهای رسمی و یا عادی (موضوع ماده 10 قانون مدنی) در روستاها احراز مالکیت طبق عرف محل است.
4گواهی دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب‌وکار در چارچوب دستورالعمل آموزش (موضوع بند ن ماده (30) قانون نظام صنفی)
5رضایت نامه محضری سایر شرکاء برای صدور پروانه کسب بنام یکی از شرکاء

در نظر داشته باشید که از ملزومات دیگر برای دریافت مجوز فست فود دریافت استعلامات بین دستگاهی مورد نیاز است که به شرح زیر می‌باشند:

ردیف

استعلام

مرجع پاسخ

درگاه اخذ کننده

1

تصدیق برخط اصالت گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده، موضوع ماده 186 قانون م.م

وزارت اقتصاد / سازمان مالیاتی

درگاه ملی مجوزها

2

استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی ایرانی

وزارت کشور / سازمان ثبت احوال

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

3

تأییدیه پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا

فراجا / پلیس اطلاعات

درگاه ملی مجوزها

4

تصدیق برخط اصالت وضعیت نظام وظیفه

فراجا / سازمان وظیفه عمومی

درگاه ملی مجوزها

5

تصدیق برخط اصالت گذرنامه

فراجا / پلیس اطلاعات

درگاه ملی مجوزها

6

تصدیق برخط اصالت گواهی صلاحیت بهداشت فردی و محیطی

وزارت بهداشت / معاونت بهداشت

درگاه ملی مجوزها

7

استعلام برخط نشانی و کد پستی

وزارت ارتباطات / شرکت پست

درگاه ملی مجوزها

8

استعلام برخط احراز هویت کاربران (شاهکار)

وزارت ارتباطات / سازمان تنظیم

درگاه ملی مجوزها

9

استعلام برخط وضعیت محکومیت مالی

قوه قضائیه / مرکز فن‌آوری اطلاعات

درگاه ملی مجوزها

10

تصدیق برخط اصالت سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی

قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد

درگاه ملی مجوزها/درگاه تخصصی

11

استعلام برخط احراز هویت (داشتن شناسه ملی) و اساسنامه و اطلاعات عمومی اشخاص حقوقی خصوصی

قوه قضائیه / سازمان ثبت اسناد

درگاه ملی مجوزها

12

تصدیق برخط اصالت گواهینامه دوره آموزش احکام تجارت و کسب‌وکار

اتاق اصناف

درگاه ملی مجوزها

نکته: توجه داشته باشید که تمامی استعلامات گفته شده در این جدول به صورت برخط (آنلاین) انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

به طور معمول پس از تأیید مدارک در مدت 7 روز کاری مجوز فست فود شما با مدت اعتبار 5 ساله صادر خواهد شد.

هزینه دریافت مجوز

هزینه‌های مستقیمی که برای دریافت مجوز راه اندازی فست فود می‌بایست پرداخت کنید شامل 2 میلیون تومان حق عضویت در اتحادیه و 600 هزار تومان هزینه صدور پروانه کسب است؛ اما در نظر داشته باشید که برای این کار شما مجبور به پرداخت هزینه‌های غیر مستقیمی مانند استعلامات بین دستگاهی نیز خواهید شد و لذا پیشنهاد می‌شود که برای این بخش تا 7 میلیون تومان بودجه در نظر بگیرید.

مرحله ششم: پیدا کردن تأمین‌کنندگان مواد غذایی

برای راه اندازی یک فست فود، پیدا کردن تأمین‌کنندگان مواد غذایی ضروری است تا رستوران شما به طور روان و بدون مشکل فعالیت کند. در این مرحله، باید بر کیفیت مواد اولیه‌ای که تأمین‌کنندگان مختلف ارائه می‌دهند، تمرکز کنید. هنگام جستجو برای همکاری با یک تأمین‌کننده خاص، به نکات زیر توجه کنید:

  • آیا خرید عمده می‌تواند قیمت را کاهش دهد؟
  • آیا بر اساس میزان سفارش، تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند؟
  • روش‌های پرداخت آن‌ها چگونه است؟
  • شرایط پرداخت چیست؟
  • آیا امکان ارسال سفارشات وجود دارد؟ این کار رایگان است؟
  • نهایتاً چه مدت قبل از تحویل باید سفارش را ثبت کنیم؟

انتخاب تأمین‌کننده مواد غذایی یک تصمیم مهم است زیرا بر طعم و کیفیت غذایی که ارائه می‌دهید تأثیر می‌گذارد. وقت بگذارید تا تأمین‌کنندگان مختلف را بررسی و مقایسه کنید و در صورت امکان، قبل از ثبت سفارش‌های سنگین با آن‌ها به صورت آزمایشی همکاری کنید.

مرحله هفتم: خرید تجهیزات

انتخاب تجهیزات مناسب برای راه اندازی فست فود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که تجهیزات باکیفیت می‌توانند به عنوان یک سرمایه ارزشمند عمل کنند. اگر روزی به هر دلیلی نیاز به فروش این تجهیزات داشته باشید، ممکن است حتی با سود بتوانید آن‌ها را به فروش برسانید. در مقابل، تجهیزات بی‌کیفیت نه تنها خریدار نخواهند داشت، بلکه با خرابی‌های مکرر می‌توانند هزینه‌های اضافی و غیرمنتظره‌ای را به شما تحمیل کنند.

در ادامه، به معرفی تجهیزات ضروری برای فست فودی که ساندویچ، برگر، سیب‌زمینی و اسنک ارائه می‌دهد، می‌پردازیم. این تجهیزات ممکن است بسته به نیازها و تغییرات منو متغیر باشند، اما کلیات آن‌ها ثابت است. با کلیک بر روی اسم هر یک از تجهیزات زیر می‌توانید توضیحات و عکس آن را مشاهده کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی فست فود

نام

حداقل تعداد مورد نیاز

حدود قیمتی

سرخ‌کن دو لگنه

1

نمونه ایرانی: 25 الی 35 میلیون تومان

برند دین (پیشنهادی): 45 الی 95 میلیون تومان

تاپینگ زیر یخچالی

1

16 الی 44 میلیون تومان

همبرگر زن

1

دستی: 500.000 تا یک میلیون تومان

نیمه اتومات (پیشنهادی): 5 الی 8 میلیون تومان

پمپ سس

3

معمولی (پیشنهادی): 600.000 الی 1 میلیون تومان

گرم‌کن دار: 4 الی 8 میلیون تومان

گریل تخت 3 شعله 90 سانتی

1

15 الی 23 میلیون تومان

گریل زغالی 90 سانتی

1

9 الی 23 میلیون

گریل ساندویچ

(ساندویچ میکر) دو صفحه

1

4 الی 17 میلیون تومان

اسنک ساز ۱۶تایی

1

4 الی 7 میلیون تومان

کالباس بر

(اختیاری)

1

18 الی 20 میلیون تومان

خلال کن سیب‌زمینی دستی ایستاده

1

5 الی 12 میلیون تومان

بنماری (یک‌سوم)

5

200 الی 600 هزار تومان

میز کار

2

2 الی 6 میلیون تومان

هود صنعتی (سانتریفیوژ)

1

5 الی 18 میلیون تومان

ماکروویو (معمولی)

1

5 الی 12 میلیون تومان

گوشت‌کوب برقی

1

18 تا 25 میلیون تومان

بلندر و همزن

1-2

(بسته به خرید گوشت‌کوب برقی)

6 الی 10 میلیون تومان

فریزر (یخچال زیر صفر)

2

18 الی 26 میلیون تومان

یخچال بالای صفر

1

20 الی 40 میلیون تومان

(در صورت استفاده از تاپینگ زیر یخچالی، نیازی به خرید این مورد نیست)

یخچال نوشیدنی

1

رایگان! (توضیحات مطالعه شود)

سینک ظرف‌شویی

1

4 الی 6 میلیون تومان

آب‌چکان صنعتی

1

5 الی 12 میلیون تومان

کابینت و قفسه استیل

1 ست

2 الی 7 میلیون تومان

تجهیزات ایمنی

1

حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان

قفسه برای تعویض لباس پرسنل

1

9 الی 12 میلیون تومان

لوازم بسته‌بندی سفارش

به تعداد لازم

بستگی به آیتم‌های شما دارد

رایانه

1

حدود 10 میلیون تومان (توضیحات مطالعه شود)

فیش پرینتر

1

2 الی 5 میلیون تومان

نرم افزار مدیریت و حسابداری فست فود

1

2 الی 50 میلیون تومان!

(توضیحات مطالعه شود – پیشنهاد ویژه!)

سرخ‌کن دو لگنه

سرخ‌کن یکی از تجهیزات مهم و ضروری در فست فودها است که برای پخت انواع غذاهای سرخ‌کردنی مانند سیب‌زمینی، هات‌داگ، مرغ‌سوخاری و موارد مشابه استفاده می‌شود. امروزه به دلیل تفاوت آشپزخانه‌ها و نیازهای آنان، انواع مختلفی از سرخ‌کن‌ها در بازار موجود است؛ از سرخ‌کن‌های دو سبده، سرخ‌کن‌های دو لگنه و… .

اینکه کدام یک از این مدل‌ها مناسب شماست کاملاً بستگی به حجم سفارشات سرخ‌کردنی شما دارد؛ اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که از یک سرخ‌کن دو لگنه (نه دو سبده) استفاده کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت مجزا ولی هم‌زمان اقدام به پخت دو آیتم مختلف مانند مرغ و سیب‌زمینی بکنید. به‌عبارت‌دیگر با استفاده از سرخ‌کن‌های دو لگنه شما در حقیقت دو سرخ‌کن مجزا با دما و روغن کاملاً مجزا از همدیگر دارید!

نمونه های سرخ کن مناسب برای راه اندازی فست فود

در خصوص انتخاب برند سرخ‌کن نیز باید گفت که برندهای داخلی و خارجی بسیاری در بازار وجود دارد؛ اما طبق نظرسنجی از 23 سرآشپز و رستوران دار، بهترین برند بازار، “دین” شناخته می‌شود که یک برند آمریکایی است. هر چند هزینه خرید سرخ‌کن این برند مقداری بالاست اما طول عمر عالی، خراب نشدن، کنترل دما مناسب و امکان فروش مجدد، آن را به یک انتخاب بسیار عالی تبدیل می کند.

تاپینگ زیر یخچالی

تاپینگ یا میزهای آماده‌سازی، یک ابزار به‌شدت کاربردی در آشپزخانه‌ها و رستوران‌هاست که به شما این امکان را می‌دهد تا مواد مصرفی مورد نیاز روز خود را در آن قرار داده و به‌سادگی اقدام به آماده‌سازی سفارشات کنید.

این میزها از جنس استنلس استیل بوده و دوام بسیار بالایی دارند و  در طیف وسیعی از سبک‌ها و اندازه‌ها تولید می‌شوند. یکی از معروف‌ترین انواع تاپینگ‌ها، تاپینگ‌های زیر یخچالی است که به شما امکان نگهداری مواد اولیه را در یک دمای مناسب و استاندارد، می‌دهد.

نمونه های تاپینگ زیر یخچالی و معمولی برای راه اندازی فست فود

به‌عبارت‌دیگر، با تهیه این نوع تاپینگ‌ها، عملاً نیازی به یخچال بالای صفر برای نگهداری مواد اولیه نخواهید داشت. این امر به شما فضای بیشتری را در آشپزخانه می‌دهد، زیرا یخچال این نوع تاپینگ‌ها در زیر میز کار قرار دارد و فضای اضافی ای را از مغازه شما درگیر نخواهد کرد.

همبرگر زن

دستگاه همبرگر زن برای فرم دهی و آماده‌سازی همبرگر کاربرد دارد و به سه صورت دستی، نیمه اتومات و اتومات (برقی) قابل‌تهیه است. با توجه به قیمت و حجم فروش برگر یک فست فود معمولی، پیشنهاد می‌شود که از نوع نیمه اتومات استفاده شود که هم از لحاظ سرعت و هم قیمت، مطلوب است.

انواع همبرگر زن رایج در فست فود

پمپ سس

پمپ سس یکی از تجهیزات کاربردی در فست فودها است که برای دسترسی سریع و آسان به انواع سس‌ها استفاده می‌شود. پمپ سس به دو نوع دستی و برقی تقسیم می‌شود. پمپ سس دستی معمولاً برای سس‌های سرد مثل کچاپ و مایونز مناسب است و عملکرد ساده‌ای دارد. اما پمپ سس برقی (گرم‌کن دار) مجهز به گرم‌کن است که این قابلیت را دارد سس‌هایی مانند دیپ چدار، پنیر پیتزا، یا سس‌های گرم دیگر را در دمای مناسب نگهداری و سرو کند.

پمپ سس دستی آویزی

گریل تخت

گریل‌های تخت یکی دیگر از تجهیزات فست فود هستند که به طور مکرر از آن‌ها استفاده خواهید کرد. گریل‌ها با یک صفحه فلزی (معمولاً چدن) کار می‌کنند که گرما را از مشعل‌های زیرین جذب می‌کند. سطح صاف آن‌ها این امکان را می‌دهد که غذا را به‌صورت کم‌عمق سرخ کنید و برای برشته کردن نان برگر یا ذوب کردن پنیر ایده‌آل هستند. می‌توانید از گریل برای پخت انواع غذاها، از  برگر گرفته تا سوسیس، بندری، قارچ و پنیر و حتی استیک استفاده کنید.

این گریل‌ها در ابعاد متنوعی عرضه می‌شوند و برای یک فست فود معمولی، معمولاً گریل 90 سانتی‌متری با 3 شعله توصیه می‌شود. این اندازه به شما امکان می‌دهد تا در صورت کم‌بودن حجم سفارشات، تنها یکی از شعله‌ها (یک‌سوم گریل) را روشن کنید. این کار نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌شود، بلکه نظافت گریل را نیز آسان‌تر می‌کند.

نمونه گریل تخت یا چدن

گریل زغالی 90 سانتی

گریل زغالی یکی از تجهیزات محبوب در رستوران‌های فست فود است که برای پخت غذاهای کبابی و دودی استفاده می‌شود. برخلاف تصور رایج، زغال مورد استفاده در این گریل‌ها زغال چوبی نیست، بلکه از سنگ‌های حرارتی مخصوص یا سیستم‌های مشابهی استفاده می‌شود که حرارت را به طور یکنواخت توزیع می‌کنند.

این نوع گریل‌ها طعم دودی و اصیل را به غذاها می‌بخشند، بدون اینکه نیاز به زغال چوب باشد و برای گریل کردن برگر، مرغ و… کاربرد زیادی دارند.

گریل زغالی 3 شعله مناسب استفاده در فست فود

 

گریل ساندویچ (ساندویچ میکر) دو صفحه

گریل ساندویچ یا ساندویچ میکر یکی از تجهیزات ضروری در فست فودها و کافه‌ها است که برای تهیه ساندویچ‌های گرم و ترد استفاده می‌شود. این دستگاه با داشتن صفحات داغ، نان ساندویچ را به‌خوبی برشته می‌کند و مواد داخل آن را گرم و ذوب می‌کند. گریل ساندویچ برای تهیه انواع ساندویچ‌های پنینی، تست شده و حتی هات‌داگ بسیار کاربردی است.

ساندویچ میکر دو صفحه ای مناسب راه اندازی فست فود

اسنک ساز ۱۶تایی

این دستگاه دارای صفحات گرم شونده‌ای است که به شما امکان می‌دهد به سرعت اسنک‌هایی مانند انواع ساندویچ‌های کوچک، اسنک‌های شکری و حتی پیراشکی‌ها را آماده کنید. اسنک‌ساز به دلیل سهولت استفاده و سرعت در پخت، برای آماده‌سازی میان‌وعده‌ها و غذاهای سبک بسیار مناسب است.

علاوه بر این، به دلیل طراحی فشرده و جمع‌وجور، فضای کمی را اشغال می‌کند و برای فست فودهایی که فضای محدودی دارند، ایده‌آل است.

اسنک ساز 16 تایی مناسب استفاده در فست فود

کالباس بر (اختیاری)

کالباس‌بر یکی از تجهیزات کلیدی در فست فودها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی است که برای برش دقیق و یکنواخت کالباس، ژامبون، پنیر و دیگر مواد غذایی استفاده می‌شود. این دستگاه به شما امکان می‌دهد تا به سرعت و به‌دلخواه، ضخامت برش‌ها را تنظیم کنید و ورقه‌های منظم و هم‌اندازه‌ای تهیه کنید.

استفاده از کالباس‌بر نه تنها کار را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند، بلکه به تازه ماندن کالباس و سایر مواد کمک می‌کند. با برش کالباس به مقدار نیاز و درست پیش از سرو، می‌توانید از خشک‌شدن یا کاهش کیفیت آن جلوگیری کنید.

نمونه کالباس بر مناسب استفاده رستوران و فست فود

در نظر داشته باشید که خرید این وسیله برای راه اندازی فست فود، اختیاری است و شما می‌توانید مقدار کالباس مورد نیاز خود را به صورت برش خرده تهیه کنید.

خلال کن سیب‌زمینی دستی ایستاده

خلال کن سیب‌زمینی به شما کمک می‌کند تا به سرعت و به راحتی سیب‌زمینی‌ها را به خلال‌های یکدست و هم‌اندازه برش دهید. خلال‌کن سیب‌زمینی، علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیند آماده‌سازی، باعث می‌شود تا خلال‌ها به طور یکنواخت سرخ شوند و ظاهر و طعم بهتری داشته باشند.

این دستگاه در 2 نوع دستی و برقی عرضه می‌شود. به طور معمول، نسخه دستی ایستاده برای یک فست فود مناسب و کارآمد است. اما اگر پیش‌بینی می‌کنید که حجم سفارشات سیب‌زمینی شما بسیار بالا خواهد بود، می‌توانید نوع برقی آن را انتخاب کنید.

دستگاه دستی سیب زمینی خلال کن ایستاده

بنماری (یک‌سوم)

بنماری در واقع ظروف آلومینیومی است که برای ذخیره مواد اولیه مانند گوجه، کاهو، خیارشور، کالباس برش خورده و… استفاده می‌شود و معمولاً در 5 سایز یک یکم، یک‌دوم، یک‌سوم، یک‌ششم و یک دوازدهم قابل‌تهیه هستند.

در نظر داشته باشید درصورتی‌که تاپینگ یخچالی شما دارای بنماری بود، نیازی به خرید بنماری جدید ندارید. همچنین درب این ظروف نیز معمولاً به صورت جداگانه قابل‌تهیه می‌باشد.

نمونه بنماری های مورد استفاده در فست فود ها

میز کار

این میزها از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند که مقاومت بالایی در برابر خوردگی، لکه‌گیری و زنگ‌زدگی دارد. سطح صاف و بهداشتی این میزها، برای آماده‌سازی مواد غذایی ایده‌آل است و به راحتی تمیز می‌شود که این ویژگی در محیط‌های پرکار و شلوغ آشپزخانه اهمیت زیادی دارد.

میز کار استیل مناسب استفاده در فست فود ها و آشپزخانه های صنعتی

هود صنعتی (سانتریفیوژ)

هود صنعتی (سانتریفیوژ) یکی از تجهیزات حیاتی در آشپزخانه‌های صنعتی و فست فودها است که برای تخلیه و فیلتر کردن دود، بخار، چربی و بوی غذاها طراحی شده است. این هودها با استفاده از فن‌های قدرتمند سانتریفیوژ، هوا را از محیط آشپزخانه جذب کرده و از طریق کانال‌های تهویه به بیرون هدایت می‌کنند. در نظر داشته باشید که داشتن سیستم تهویه مناسب یکی از ملزومات دریافت مجوز فست فود است.

نمونه هود های صنعتی مناسب فست فود ها

گوشت‌کوب برقی

گوشت‌کوب برقی با داشتن تیغه‌های تیز و قدرتمند، به‌راحتی می‌تواند مواد غذایی را خرد، مخلوط و پوره کند. این دستگاه برای تهیه سس‌ها و مواد پایه غذایی بسیار مفید است و به دلیل سرعت و کارایی بالا، فرآیند آماده‌سازی را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. همچنین این دستگاه بر خلاف بلندر (میکسرها) به شما امکان تهیه سس و مواد دلخواه در حجم بالا را نیز می‌دهد.

گوشت کوب برقی

بلندر و همزن

این دستگاه‌ها به دلیل داشتن تیغه‌های قوی‌تر نسبت به میکسرهای معمولی، توانایی بالایی در خرد کردن مواد سخت‌تر مانند یخ دارند. طراحی مستحکم و قدرت بالای موتور این بلندرها، آن‌ها را برای کارکرد در شرایط پر فشار و حجم بالا ایده‌آل می‌کند و شما می‌توانید برای آماده‌سازی موادی مانند سس‌ها به راحتی از آن استفاده کنید.

بلندر صنعتی

فریزر (یخچال زیر صفر)

فریزرهای صنعتی در فست فودها برای ذخیره‌سازی مواد غذایی منجمد و نگهداری طولانی‌مدت آن‌ها ضروری هستند. یکی از ویژگی‌های مفید فریزرهای صنعتی این است که می‌توان از سطح بالای آن‌ها به‌عنوان میز کار نیز استفاده کرد. این طراحی چندمنظوره، به‌ویژه در فضاهای کوچک یا شلوغ، به شما کمک می‌کند تا از فضای موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و به بهبود کارایی و سازماندهی آشپزخانه کمک می‌کند.

نمونه فریزرهای صنعتی

بر اساس ضوابط اداره بهداشت، دمای فریزر برای نگهداری گوشت و مرغ باید -18 درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین، لازم است گوشت سفید و گوشت قرمز در قفسه‌های جداگانه و بدون تماس مستقیم با یکدیگر نگهداری شوند.

یخچال نوشیدنی

یخچال نوشیدنی در فست فودها و رستوران‌ها برای نگهداری و نمایش انواع نوشیدنی‌ها، از جمله آب، نوشابه، آب‌میوه و نوشیدنی‌های گازدار، استفاده می‌شود. هزینه تهیه این یخچال‌ها در حدود 15 تا 23 میلیون تومان است که شما می‌توانید به‌سادگی و تنها با استفاده از یک برگ سفته ضمانت 30 میلیون تومانی، یک یخچال کاملاً رایگان از شرکت‌های فروش نوشابه مانند خشگوار دریافت کنید.

برای این کار کافی است درخواست خود را از طریق ویزیتور این شرکت‌ها ثبت کنید تا فرآیند اداری لازم انجام شود.

نمونه یخچال های نوشیدنی در رستوران ها

سینک ظرف‌شویی صنعتی

این سینک‌ها نسبت به سینک‌های عادی دوام و مقاومت بیشتری دارند و به دلیل طراحی ساده و بدون تزیینات، قیمت مناسب‌تری نیز دارند. استفاده از سینک‌های دو لگنه توصیه می‌شود، زیرا این مدل‌ها امکان انجام هم‌زمان دو کار مختلف، مانند شستشوی ظروف و شستشوی مواد غذایی را فراهم می‌کنند.

سینک ظرفشویی استیل مناسب استفاده در فست فود

آب‌چکان صنعتی

این آب‌چکان از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده و به همین دلیل، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خوردگی دارد. این مدل در دو نوع دیواری و ایستاده عرضه می‌شود که با توجه به حجم ظروف و فضای موجود در آشپزخانه شما، می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

انواع آبچکان های صنعتی

کابینت و قفسه استیل

این کابینت‌ها به دلیل ساختار استیل ضدزنگ، دوام بالا و مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی دارند. طراحی ساده و کاربردی آن‌ها به سازماندهی بهتر محیط کاری و افزایش کارایی در آشپزخانه کمک می‌کند.

نمونه کابینت های صنعتی

کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه

این وسایل نه تنها برای ایمنی کارکنان و مشتریان ضروری‌اند، بلکه از الزامات دریافت مجوز بهداشتی و ایمنی نیز محسوب می‌شوند. به‌طوری‌که مأمور بهداشت و ناظر ایمنی در هر بازدید، به دقت این تجهیزات را بررسی می‌کنند تا از عملکرد صحیح و به‌روز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه از ملزومات راه اندازی فست فود

قفسه

کمدهای کارگاهی فست فود برای نگهداری وسایل شخصی کارکنان و تعویض لباس در نظر گرفته می‌شوند. این کمدها به حفظ نظم و بهداشت محیط کار کمک می‌کنند. در نظر داشته باشید که مأمور بهداشت هنگام بازدید، بررسی می‌کند که آیا فضای مناسب و جداگانه‌ای برای وسایل شخصی کارکنان وجود دارد یا نه، چرا که این مورد نیز از الزامات بهداشتی است.

کمد کارگاهی

رایانه

کامپیوتر در فست فود نقش مهمی در مدیریت سفارشات، حسابداری و نظارت بر عملکرد کلی دارد. برخی شرکت‌ها رایانه‌های مخصوص رستوران‌ها را ارائه می‌دهند که فضای کمی اشغال می‌کنند و برای نیازهای پایه طراحی شده‌اند، هرچند سخت‌افزار قوی‌ای ندارند.

استفاده از این نوع رایانه‌ها اجباری نیست؛ شما می‌توانید از هر کامپیوتری استفاده کنید. اما باید قدرت و سخت‌افزار سیستم خود را بر اساس نرم‌افزار حسابداری که قصد استفاده از آن را دارید، انتخاب کنید. زیرا برخی نرم‌افزارهای حسابداری پس از مدتی، مانند یک سال، به شدت سنگین می‌شوند و می‌توانند سیستم شما را کند کنند.

نمونه کامپیوتر رستوران و فست فود

فیش پرینتر

فیش پرینترها در فست فودها برای چاپ سریع سفارشات و رسیدها استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به بهبود سرعت و دقت در خدمات‌دهی کمک می‌کنند. فیش پرینترها به طور معمول در کنار صندوق یا در بخش آشپزخانه قرار می‌گیرند تا سفارشات به‌سرعت به کارکنان منتقل شود.

نمونه فیش پرینتر مناسب برای راه اندازی فست فود

به طور معمول پیشنهاد می‌شود که در هر رستوران یا فست فود از دو دستگاه فیش پرینتر استفاده شود، یکی در صندوق و برای چاپ صورت‌حساب مشتری و دیگر در آشپزخانه و برای اطلاع سفارش به کارکنان؛ اما اگر فست فود شما کوچک باشد و ارتباط بین صندوق و آشپزخانه سخت نیست، می‌توانید از یک فیش پرینتر نیز استفاده کنید.

نرم افزار مدیریت و حسابداری فست فود

نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریت فست فود برای کارکرد مؤثر یک فست فود ضروری هستند. این نرم‌افزارها به شما کمک می‌کنند تا سفارشات مشتریان را به‌سرعت ثبت کنید، تسویه‌حساب‌ها را دقیق و سریع انجام دهید و موجودی انبار را مدیریت کنید.

با استفاده از این ابزارها، می‌توانید جریان کاری را بهینه کنید، اشتباهات را کاهش دهید و زمان بیشتری برای تمرکز بر خدمات به مشتریان داشته باشید. علاوه بر این، گزارش‌های مالی دقیق را فراهم می‌کنند که به شما در تصمیم‌گیری‌های کلیدی کسب‌وکار کمک می‌کند. انتخاب نرم‌افزار مناسب باعث می‌شود کارها روان‌تر و کسب‌وکارتان موفق‌تر باشد.

نرم افزار مدیریت و حسابداری فست فود

برای انتخاب بهترین نرم افزار رستورانی و مدیریت فست فود، باید به نیازهای خاص کسب‌وکار خود توجه کنید. نرم‌افزار باید قابلیت‌های کلیدی و مورد نیاز شما مانند ثبت سفارشات، مدیریت موجودی، تسویه‌حساب‌ها، مدیریت پیک و تولید گزارش‌های مالی دقیق را داشته باشد.

علاوه بر این، سرعت عملکرد و قابلیت پشتیبانی فنی از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسی نرم‌افزارهای مختلف و انتخاب بر اساس سازگاری با نیازهای شما و بودجه موجود، می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش خطاها و افزایش رضایت مشتریان کمک کند.

نرم افزار مدیریت فست فود منوباز

برنامه حسابداری و مدیریت فست فود منوباز یک ابزار فوق‌العاده برای مدیریت حرفه‌ای فست فود شماست. این نرم‌افزار با امکاناتی مانند ثبت سفارشات سریع، مدیریت دقیق موجودی، منو دیجیتال و سیستم سفارش‌گیری آنلاین، قابلیت ایجاد اشتراک و ثبت مشخصات مشتریان و تسویه‌حساب آسان، کار شما را بسیار ساده‌تر می‌کند.

از هر کجا و با هر سیستمی حتی تلفن همراه می‌توانید به این برنامه دسترسی داشته باشید، چرا که منوباز به طور آنلاین و سبک طراحی شده است. با استفاده از منوباز، کسب‌وکار خود را هوشمندانه‌تر مدیریت کنید، اشتباهات را کاهش دهید و سرعت خدمات‌دهی را افزایش دهید. همین امروز با انتخاب منوباز، یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر شوید!

در ادامه برخی از ویژگی‌های منوباز را می‌توانید مشاهده کنید:

  • منو دیجیتال آنلاین
  • سیستم ثبت سفارش آنلاین
  • انبارداری
  • امکان اتصال به بی‌نهایت پرینتر
  • بدون محدودیت نصب و استفاده در رایانه‌های مختلف
  • امکان استفاده از طریق تلفن همراه بدون هزینه اضافه
  • باشگاه مشتریان پیشرفته
  • قابلیت ارسال پیامک
  • امکان افزودن بی‌نهایت پیک با پنل اختصاصی آنلاین
  • پشتیبانی از انواع روش‌های پرداخت آفلاین و آنلاین
  • قابلیت ایجاد اشتراک برای مشتریان
  • پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته
  • و هزاران امکان کاربردی دیگر!

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد امکانات منوباز می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

برخی از فست فودهایی که از سرویس منوباز استفاده می‌کنند:

تمامی این ویژگی های گفته شده تنها گوشه ای از امکانات فوق العاده پلتفرم جامع مدیریت و حسابداری کافه و رستوران منوباز است. با استفاده از این پلتفرم از شَرِ پرداخت هزینه برای نصب برنامه های جانبی راحت شده و یک سیستم کامل با تمام امکانات مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشید. از سیستم گزارش سازی و باشگاه مشتریان گرفته تا سیستم ثبت سفارش و پرداخت آنلاین.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

مرحله هشتم: آماده‌سازی چیدمان داخلی رستوران

هنگام راه اندازی یک فست فود جدید، باید به دقت نقشه و چیدمان صندلی‌ها و امکانات رستوران خود را برنامه‌ریزی کنید. به نکات زیر در مورد طراحی رستوران جدیدتان توجه کنید:

  • نمای بیرونی رستوران چگونه خواهد بود؟
  • آیا نمای بیرونی، مشتریان را به داخل دعوت می‌کند و آن‌ها را ترغیب به سفارش غذا می‌کند؟
  • آیا برای مشتریان جایی برای نشستن وجود خواهد داشت؟
  • فضای داخلی چه دکوراسیونی خواهد داشت؟
  • موسیقی در رستوران چگونه خواهد بود؟
  • مشتریان کجا می‌توانند غذای خود را تحویل بگیرند؟
  • رنگ‌های استفاده شده در رستوران چه خواهند بود؟ آیا دکوراسیون و رنگ‌ها مشتریان را به غذا خوردن تشویق می‌کند؟
  • نورپردازی رستوران چگونه خواهد بود؟
  • تابلو و نمای بیرون آیا توجه عابرین پیاده و ماشین‌ها را جلب خواهد کرد؟

مرحله نهم: استخدام و آموزش کارکنان

برای اداره موفقیت‌آمیز یک فست فود، تشکیل یک تیم ماهر ضروری است. به این فکر کنید که چگونه کارکنان خود را جذب خواهید کرد، به چند کارمند نیاز دارید و چه آموزش‌هایی برای آن‌ها ضروری خواهد بود. مهم نیست که قصد دارید چه نوع غذایی ارائه دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت و انواع سیاست‌ها برای استخدام کارکنان یک رستوران می‌توانید از مقاله راه اندازی رستوران استفاده کنید.

مرحله دهم: برگزاری افتتاحیه آزمایشی

پس از اینکه تمام مراحل ذکر شده را انجام دادید، زمان برگزاری افتتاحیه آزمایشی فرا می‌رسد. این مرحله ویژه قبل از روز افتتاح رسمی است که در آن تعداد محدودی از افراد مانند خانواده، دوستان یا مهمانان دعوت‌شده استقبال می‌شوند.

هدف اصلی افتتاحیه آزمایشی، بررسی و اصلاح جنبه‌های مختلف عملیات رستوران، مانند خدمات، آموزش کارکنان، منو و تجربه کلی مشتری است. این امر به صاحب رستوران کمک می‌کند تا نظرات مهمانان را جمع‌آوری کند، به شکایات مشتریان (در صورت وجود) گوش دهد، نقاط ضعف را شناسایی و تغییرات لازم را قبل از افتتاحیه اصلی انجام دهد.

پس از انجام تغییرات لازم، رستوران جدید رسماً درب‌های خود را به روی همه مشتریان باز می‌کند. این مراسم را “افتتاحیه بزرگ” می‌نامند. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک معمولاً در این روز برای ایجاد هیجان و تبلیغات، تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه‌ای ارائه می‌دهند. به‌عنوان صاحب یک رستوران جدید، می‌توانید یک منوی نمونه برای آن روز ایجاد کرده و از افراد مشهور یا فعالان اینستاگرام دعوت کنید.

مرحله یازدهم: طراحی وب‌سایت و سیستم سفارش‌گیری آنلاین

در دنیای امروزی، طراحی وب‌سایت و راه اندازی یک سیستم سفارش‌گیری آنلاین برای فست فود، یک ضرورت است. وب‌سایت شما باید به مشتریان این امکان را بدهد که از هر جایی، چه در محل کار، خانه، یا حتی در خود رستوران، به منوی شما دسترسی داشته باشند. این ویژگی به مشتریان اجازه می‌دهد بدون نیاز به انتظار در صف، سفارش خود را ثبت و پرداخت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

سیستم ثبت سفارش غذا چیست؟

ثبت‌نام و دریافت فوری سیستم ثبت سفارش غذا

مرحله دوازدهم: استفاده از ابزارهای آنلاین برای جذب مشتری و افزایش فروش

در مرحله بعدی، باید از تمامی ابزارهای آنلاین موجود برای جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش خود بهره ببرید. پلتفرم‌هایی مانند اسنپ فود، اینستاگرام و دیگر ابزارهای دیجیتال می‌توانند به شما کمک کنند تا کسب‌وکار خود را به مخاطبان گسترده‌تری معرفی کنید.

مزایای استفاده از اسنپ فود

با قرار دادن رستوران خود در اسنپ فود، به‌راحتی می‌توانید به هزاران مشتری جدید دسترسی پیدا کنید که به دنبال فست فود مورد علاقه‌شان هستند. این پلتفرم با ارائه سفارش آنلاین و تحویل سریع، نه تنها برای مشتریان جذاب است؛ بلکه شما را نیز از دغدغه‌های مربوط به مدیریت سفارش‌ها و تحویل راحت می‌کند.

فعالیت در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی برای رستوران‌هاست. با اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئوهای جذاب از غذاها، پیشنهادهای ویژه و پشت‌صحنه رستوران، می‌توانید تعامل بیشتری با مشتریان برقرار کنید. اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تبلیغات هدفمند و ارتباط مستقیم با مشتریان، برند خود را بیشتر شناخته و فروش خود را افزایش دهید.

نحوه دریافت وام راه اندازی فست فود

یکی از چالش برانگیز ترین بخش های راه اندازی فست فود، تامین سرمایه لازم برای آن است. خوشبختانه راهکار هایی برای دریافت وام و تسهیلات کمکی برای این موضوع وجود دارد. اولین راهکار استفاده از وام خود اشتغالی است. مبلغ این وام تا سقف 200 میلیون تومان با بازپرداخت 5 تا 7 ساله و سود 4 درصد می باشد.

این وام به اشخاصی که قصد راه اندازی یک کسب و کار کوچک را دارند تعلق می گیرد و افرادی که کارت پایان خدمت (نه معافیت) دارند می توانند با مراجعه به پلیس +10 درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند.

راه حل دوم برای تامین سرمایه راه اندازی فست فود استفاده از وام کارآفرینی است. مبلغ این وام تا سقف 2 میلیارد تومان است که جهت راه اندازی و اشتغال آفرینی بیش از یک نفر، قابل دریافت است. به عبارت دیگر لازمه دریافت این وام، ایجاد اشتغال برای دو یا چند نفر است که تعداد افراد به اشتغال رسیده، سهم موثری در تعیین میزان مبلغ نهایی وام شما دارد.

لازمه دریافت این وام ارائه طرح کارآفرینی به کارگروه اشتغال استانداری محل زندگی خود است که پس از بررسی و تعیین مبلغ مورد نیاز، مدارک شما به بانک مورد نظر ارجاع داده خواهد شد.

افرادی که می توانند سراغ راه اندازی فست فود بروند:

  1. افراد منظرم و پرتلاش: راه‌اندازی و مدیریت یک فست فود نیاز به تلاش مستمر و نظم بالایی دارد. این شغل به دلیل حجم بالای کار و نیاز به مدیریت روزانه و مستمر، افراد پرانرژی را جذب می‌کند که قادرند ساعات طولانی و غیرقابل پیش‌بینی را به کار بپردازند.

  2. علاقه‌مندان به صنعت غذا و نوشیدنی: کسانی که به آشپزی و صنعت غذایی علاقه‌مندند، با شوق بیشتری می‌توانند این کسب‌وکار را اداره کنند. عشق به غذا و خوشحالی از دیدن مشتریان راضی، می‌تواند انگیزه قوی برای موفقیت در این حوزه باشد.

  3. افراد دارای مهارت‌های ارتباطی خوب: از آنجا که فست فودها معمولاً با مشتریان زیادی سروکار دارند، داشتن مهارت‌های ارتباطی و توانایی ایجاد روابط مثبت با مشتریان بسیار مهم است. خوش‌برخورد بودن و توانایی مدیریت شکایات و نیازهای مشتریان، در این شغل ضروری است.

  4. مدیران خوب و سازمان‌یافته: توانایی مدیریت زمان، منابع و کارکنان از جمله مهارت‌های ضروری برای موفقیت در راه‌اندازی فست فود است. افراد با مهارت‌های سازمانی و مدیریتی قوی می‌توانند عملیات را به نحو بهتری انجام دهند.

افرادی که بهتر است از راه‌اندازی فست فود دوری کنند:

  1. افراد کم‌تحمل و بی‌صبر: کار در صنعت فست فود نیاز به صبر و تحمل بالایی دارد. مشکلات غیرقابل پیش‌بینی، حجم بالای کار و نیاز به کار در ساعات غیرمعمول می‌تواند برای افرادی که به راحتی دچار استرس می‌شوند، چالش‌برانگیز باشد.

  2. کسانی که به تعطیلات و زمان آزاد نیاز دارند: این شغل به دلیل نیاز به حضور مداوم و عدم وجود تعطیلات ثابت، برای افرادی که به وقت آزاد و تعطیلات منظم اهمیت می‌دهند، مناسب نیست. اگر کسی به دنبال یک سبک زندگی منظم و کم‌دردسر است، شاید این شغل گزینه مناسبی نباشد.

  3. افرادی که تمایلی به کار در شرایط پرتنش ندارند: محیط‌های فست فود می‌تواند در ساعات شلوغ و اوج کار بسیار پرتنش و استرس‌زا باشد. افرادی که نمی‌توانند فشار و تنش را به خوبی مدیریت کنند، ممکن است از این شغل راضی نباشند.

  4. کسانی که به کارهای تکراری علاقه‌ای ندارند: عملیات روزانه در فست فود می‌تواند شامل انجام کارهای تکراری و روتین باشد. افرادی که به دنبال تنوع بالا و کارهای جدید هستند، ممکن است از این شغل خسته شوند.

پتانسیل رشد و توسعه کسب و کار فست فود

راه‌اندازی یک فست فود می‌تواند پتانسیل رشد و توسعه بالایی داشته باشد، به شرطی که به درستی مدیریت و برنامه‌ریزی شود. با توجه به تغییر سبک زندگی و افزایش تقاضا برای غذاهای سریع و آماده، بازار فست فود همچنان در حال گسترش است. این صنعت به دلیل قابلیت تطبیق‌پذیری با سلیقه‌های مختلف مشتریان و همچنین امکان ارائه منوهای متنوع، از ظرفیت بالایی برای جذب مشتریان جدید برخوردار است. با ارائه غذاهای با کیفیت، قیمت‌های رقابتی و خدمات مشتری مناسب، یک فست فود می‌تواند به سرعت در جامعه محلی محبوب شود و به تدریج به یک برند معتبر تبدیل شود.

از سوی دیگر، با رشد کسب‌وکار و افزایش درآمد، امکان توسعه و گسترش شعبات جدید یا حتی فرانچایز کردن برند نیز وجود دارد. این امر می‌تواند به معنای افزایش سهم بازار و بهره‌برداری از فرصت‌های بیشتری باشد. علاوه بر این، استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند به جذب مشتریان بیشتر و افزایش وفاداری مشتریان فعلی کمک کند. در مجموع، اگرچه راه‌اندازی و مدیریت فست فود چالش‌های خود را دارد، اما با استراتژی‌های مناسب، می‌تواند به یک کسب‌وکار پررونق و پایدار تبدیل شود.

بازار رقابتی فست فود

بازار فست فود یکی از رقابتی‌ترین صنایع در بخش غذا و نوشیدنی است. با توجه به اینکه تقاضا برای غذاهای سریع و مقرون‌به‌صرفه همواره بالاست، کسب‌وکارهای زیادی به این حوزه وارد شده‌اند. این رقابت شدید باعث می‌شود که تنها کسب‌وکارهایی که توانایی ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا و قیمت مناسب را دارند، بتوانند در این بازار موفق شوند.

یکی از چالش‌های اصلی در این بازار، تمایز یافتن از رقبا است. بسیاری از فست فودها محصولات مشابهی ارائه می‌دهند و مشتریان به راحتی می‌توانند از یک فست فود به دیگری تغییر مکان دهند. بنابراین، ایجاد مزیت رقابتی از طریق نوآوری در منو، کیفیت مواد اولیه، طراحی جذاب مکان، و خدمات مشتریان حرفه‌ای، ضروری است.

علاوه بر این، بازاریابی هوشمندانه نیز نقش مهمی در جذب و حفظ مشتریان در این بازار رقابتی ایفا می‌کند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات هدفمند و برنامه‌های وفاداری مشتری می‌تواند به تقویت حضور یک فست فود در بازار کمک کند. همچنین، توجه به تغییرات در سلیقه و نیازهای مشتریان، مانند ارائه غذاهای سالم‌تر و گزینه‌های مناسب برای رژیم‌های غذایی خاص، می‌تواند به کسب‌وکارها در متمایز شدن و رشد در این بازار پرتراکم کمک کند.

به طور کلی، موفقیت در بازار رقابتی فست فود نیازمند ترکیبی از کیفیت، خلاقیت، مدیریت هوشمند و بازاریابی موثر است. کسب‌وکارهایی که بتوانند این عوامل را به خوبی ترکیب کنند، شانس بیشتری برای موفقیت و رشد پایدار خواهند داشت.

چالش های پیش رو

راه‌اندازی یک فست فود، هرچند می‌تواند سودآور باشد، اما با چالش‌های متعددی همراه است که برای موفقیت باید به آنها توجه کرد و به خوبی مدیریتشان نمود. در زیر به برخی از این چالش‌ها اشاره می‌شود:

  1. سرمایه‌گذاری اولیه و مدیریت هزینه‌ها: یکی از اولین چالش‌ها، نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجه برای تجهیز مکان، خرید تجهیزات، تهیه مواد اولیه و استخدام کارکنان است. مدیریت صحیح هزینه‌ها و جلوگیری از هدررفت منابع، به‌ویژه در مراحل ابتدایی، برای جلوگیری از مشکلات مالی ضروری است. اگر بودجه به‌درستی مدیریت نشود، کسب‌وکار ممکن است در همان مراحل اولیه با مشکلات جدی مواجه شود.

  2. جذب و حفظ مشتری: در بازار رقابتی فست فود، جذب مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار یک چالش اساسی است. ارائه غذاهایی با کیفیت بالا و خدمات مطلوب، در کنار بازاریابی موثر، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به جذب مشتری کمک کند. اما حفظ مشتریان در بلندمدت نیازمند ایجاد تجربه‌ای منحصر به فرد و جلب رضایت مداوم آنهاست.

  3. مدیریت کارکنان: کارکنان یک فست فود نقش کلیدی در موفقیت آن دارند. از استخدام افراد مناسب تا آموزش آنها برای ارائه خدمات عالی و مدیریت تعارضات و مشکلات روزانه، همه این موارد نیاز به توجه ویژه دارند. جابجایی زیاد کارکنان در این صنعت امری معمول است که می‌تواند باعث کاهش کیفیت خدمات و افزایش هزینه‌های آموزشی شود.

  4. کنترل کیفیت و نظارت بهداشتی: حفظ استانداردهای بالای بهداشتی و کنترل کیفیت غذاها از چالش‌های مداوم در صنعت فست فود است. هرگونه خطا در این زمینه می‌تواند به از دست دادن مشتریان و حتی مشکلات قانونی منجر شود. بنابراین، ایجاد و حفظ سیستم‌های نظارتی دقیق و رعایت استانداردهای بهداشتی ضروری است.

  5. تعادل بین سرعت و کیفیت: یکی از چالش‌های اصلی فست فودها، ارائه غذا در سریع‌ترین زمان ممکن بدون افت کیفیت است. مشتریان انتظار دارند که غذاهای خود را در کمترین زمان دریافت کنند، اما این نباید به قیمت کاهش کیفیت یا دقت در تهیه غذا تمام شود. مدیریت این تعادل نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و آموزش کارکنان است.

  6. رقابت شدید: همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، بازار فست فود بسیار رقابتی است و برای متمایز شدن از رقبا باید نوآورانه عمل کرد. ایجاد یک برند قوی، نوآوری در منو، و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی مناسب از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این رقابت تنگاتنگ کمک‌کننده باشد.

  7. مواجهه با تغییرات سلیقه مشتریان: سلیقه مشتریان در طول زمان تغییر می‌کند و تمایل به غذاهای سالم‌تر یا گزینه‌های گیاهی افزایش یافته است. فست فودها باید قادر باشند به سرعت به این تغییرات پاسخ دهند و منوی خود را مطابق با نیازهای جدید مشتریان به‌روزرسانی کنند.

سوالات متداول

منظور از فودکورت چیست؟

سودآوری در صنعت فست فود می‌تواند با توجه به عواملی مانند اندازه کسب‌وکار، مدل تجاری، موقعیت مکانی، شهرت برند و هزینه‌های مرتبط با غذا و نیروی کار متفاوت باشد. بااین‌حال، به طور کلی، رستوران‌های فست فود در مقایسه با بسیاری از دسته‌های دیگر کسب‌وکارها، حاشیه سود بالاتری دارند. میانگین حاشیه سود فست فودها بین 25٪ تا 35٪ متغیر است.

در این نوشته شما میخوانید:

16 پاسخ

    1. سلام عرفان جان
      همونطور که تو مقاله هم گفتم مکان مورد نظر شما برای راه اندازی فست فود، از دو جهت خیلی مهمه
      1) تاثیر مستقیم روی مشتری هات و درآمدت داره، طبیعتا اینکه تو یه جای پر رفت و آمد مثل خروجی مترو فست فود بزنی خیلی پاخور بیشتری داری تا توی یه کوچه فرعی. البته چیزی که واضحه قرار نیست همه فست فود های دنیا توی خیابون های پر رفت و آمد باشه و فست فود هایی که تو مناطق کم رفت آمد تر هستن باید روی نحوه خدمات رسانی و از همه مهم تر روی بازاریابی هزینه و تلاش بیشتری بکنن
      2) برای دریافت مجوز، باید یه مغازه ای رو انتخاب کنی که شرایط کافی رو داشته باشه وگرنه یا باید هزینه زیادی همون اول کاری بکنی (مثل سرامیک کردن کف و…) یا اینکه خدایی ناکرده میبینی بعد از کلی تلاش و هزینه کلا اون مغازه نمیتونه مجوز فست فود دریافت کنه.
      در مورد اینکه کدوم منطقه هم مناسب تره باید بگم که کلا مناطق پر رفت و آمد مثل خیابون های اصلی، خروجی و ورودی های مترو و مخصوصا نزدیک دانشگاه یا مدارس جاهای خوبی برای افتتاح یک فست فود به شمار میرن

    1. سلام رامین جان
      هزینه های گفته شده که واقعی هستن صد در صد 🙂
      اما موضوع اینجاست که بسته به جزئیات کسب و کار شما ممکنه تغییر کنن، برای مثال شاید شما به این نتیجه برسی که به گریل زغالی نیاز نداری یا گریل های سه کاره که گریل تخت و زغالی و گاز رو همزمان دارن، کارت رو راه می ندازه و خب اینطوری طبیعتا هزینت کمتر میشه و برعکس.
      برای اینکه بتونی به طور دقیق تر این هزینه ها رو بدست بیاری باید اول منوی دقیقی که میخوای در مغازت ارائه بدی رو تعیین کنی، بعدش یه برآورد از میانگین فروشت در بیاری که برای اینکار میتونی از بررسی کردن فست فود های اطرافت و یا اسنپ فود کمک بگیری و بعد با توجه به این اطلاعات بیای و تجهیزات دقیقی که میخوای رو انتخاب کنی و قیمتشو بری از بازار پیدا کنی. اگه تهرانی میتونی به جاهایی مثل عبدل آباد سر بزنی، دیوار هم گزینه خوبیه ولی به شرط اینکه به تجهیزات آشنایی داشته باشی تا خدایی نکرده خرید جنس دست دوم به جای سود باعث ضررت نشه

    1. سلام هادی جان
      این موضوع تقریبا برای هر کسی که میخواد یه کسب و کاری رو شروع کنه یه دغدغست مخصوصا اگه ملکش اجاره ای هم باشه!
      تجربه میگه که سعی کن اندازه هزینه 3 ماهت رو قبل از شروع کسب و کار، بزاری کنار
      اما به صورت کلی باید سعی کنی که با برگزاری افتتاحیه، تخفیفات جذاب برای شروع به کارت، ثبت نام در پلتفرم هایی که میتونه برات مشتری بیاره مثل اسنپ فود، تبلیغات مثل تراکت یا اینستاگرام و یا ثبت موقیتت در نقشه های آنلاین مثل نشان، بلد و گوگل مپ می تونه برات موثر باشه.
      از همه مهم تر هم کیفیت غذاها، سرعت آماده سازی و نحوه برخوردت با مشتری ها می تونه خیلی تاثیر گذار باشه!
      اگرم دوست داری که در این زمینه با ایده های بیشتری آشنا بشی می تونی مقاله بازاریابی رستوران ما رو مطالعه کنید.

  1. سلام کدوم بخش از راه‌اندازی سخته‌تره؟ مثلاً گرفتن مجوزها، پیدا کردن مکان مناسب، یا مدیریت هزینه‌ها؟

    1. سلام علیرضا جان
      والا هر کدوم از این بخشا سختی های خودشونو دارن ولی معمولا انتخاب لوکیشن به خاطر حساس بودنش و هزینش معمولا تحقیق و دقت بیشتری میخواد و بعد از اون دریافت مجوز از بقیه بیشتر زمان میگیره ازت

  2. سلام خیلی ممنون از مقاله کاملتون
    فقط یه سوال
    چقدر طول می‌کشه تا سرمایه اولیه برگرده؟ این مقاله چیزی در این مورد پیدا نکردم

    1. سلام فرشاد جان
      خیلی خوشحالیم که این اطلاعات تونسته برات مفید باشه
      بازگشت سرمایه بستگی به محل، نوع فروش و… داره اما معمولا اینطوریه که بین 6 ماه تا 1 سال طول میکشه تا اصل سرمایه ای که برای راه اندازی فست فود خرج کردی، برگرده

  3. برای جذب مشتری، چه استراتژی‌هایی پیشنهاد می‌دید؟ تبلیغات آنلاین، تخفیف‌های اولیه، یا چیز دیگه‌ای؟

    1. سلام کیارش جان
      معمولا توصیه میشه که از همه روش هایی که براتون مقرون به صرفه هستش استفاده کنید اما معمولا تخفیف‌های ویژه برای شروع، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، و ارائه غذای باکیفیت. نظرات مثبت مشتری‌ها هم می‌تونه کمک بزرگی باشه.
      اگه هم بخوای میتونی برای اطلاعات بیشتر مقاله بازاریابی رستوران رو مطالعه کنی.

    1. سلام محسن جان
      والا این موضوع نیاز به تجربه و تحقیق کافی داره اما تا جایی که تونستیم تو مقاله حتی اسم های برند ها رو معرفی کردیم.
      سعی کن نه ابزارهای خیلی ارزون و نه خیلی گرون تهیه کنی و در صورت امکان حتی شده به یکی که تجربه کافی داره پول بده تا تو این زمینه ازش مشاوره بگیری
      نکته آخر هم اینه که سعی کنی از برند هایی که گارانتی و خدمات پس از فروش دارن استفاده کنی.

    1. سلام حمید جان
      تجربه نشون داده که داشتن یک منوی شلوغ نه تنها مزیت نیس بلکه میتونه یک عیب اساسی باشه چرا که هندل کردن این آیتم ها چه از لحاظ مواد اولیه چه پخت و پز و… میتونه دردسر ساز باشه و خب انتخاب رو هم برای مشتری سخت میکنه
      نکته بعدی ای هم که داره اینه که اگه تمرکزتو بزاری روی یک سری آیتم های خاص، اینطوری فست فودت به یک موضوع خاص هم شناخته میشه که خیلی میتونه کمک کننده باشه اما اگه صرفا یک منوی شلوغی داشته باشی به چیز خاصی شناخته نمیشی
      در پایان هم اگه تازه‌کاری، بهتره با یه منوی محدود و باکیفیت شروع کنی. تمرکز روی چند غذای خاص که خوب بلدی درست کنی، بهتر از اینه که منوی شلوغ داشته باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.