0 تا 100 “حسابداری رستوران” در سال 1403 + صفر کردن صندوق

حسابداری رستوران

مقدمه:

حسابداری رستوران بدون اغراق یکی از ارکان اصلی و حیاتی در رستوران و کسب و کار های غذایی است که شامل ردیابی دقیق درآمد ها، هزینه ها و تراکنش های مالی می شود. به عبارت دیگر حسابداری رستوران شامل ثبت و نظارت بر تمام فرآیند های مالی از جمله ثبت فیش ها، هزینه ها و تراکنشات فروش در نرم افزار حسابداری رستوران، تهیه گزارشات مالی، محاسبه سود و زیان، ثبت و پرداخت حقوق کارکنان و حتی پرداخت و یا وصول طلب های مجموعه می باشد. همچنین رستوران ها می توانند با استخدام حسابدار و استفاده از یک برنامه حسابداری استاندارد از اشتباهات رایج و ضرر های مالیاتی جلوگیری کرده و به مدیریت مؤثر منابع مالی خود کمک کنند.

در این نوشته شما میخوانید:

حسابداری رستوران چیست؟

حسابداری رستوران شامل ثبت تمام تراکنش‌های مالی، تهیه و تنظیم گزارشات مربوط به جریان نقدی، سود و زیان، موجودی کالا، حقوق و دستمزد و سایر ارقام و در نهایت تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود تصمیم‌گیری و تفسیر داده‌ها و ارائه مشاوره مالی به مدیریت رستوران، است.

توجه داشته باشید که حسابداری دقیق به مدیران رستوران کمک می کند تا سودآوری و بهره وری کسب و کار خود را ارزیابی کرده و با نگهداری دقیق سوابق مالی از ضررهای مالیاتی جلوگیری کنند.

در پادکست زیر با فرآیند کلی حسابداری رستوران آشنا شده و نسبت به اصول اولیه و اشتباهات رایج در آن اطلاعاتی را کسب می کنیم.

آموزش حسابداری رستوران

بعد از آشپزخانه، صندوق و حسابداری اصلی ترین رکن یک رستوران یا کافی شاپ است چرا که شروع و پایان فرآیند ثبت سفارش توسط این بخش انجام می شود و از همین رو می توان گفت که شاه راه ارتباط بخش های مختلف یک رستوران “صندوق” آن است.

در نتیجه به منظور ارتباط هر چه بهتر بخش های مختلف یک رستوران یا کافه و مدیریت صحیح مالی، درک و بکارگیری اصول زیر اهمیت بسیار زیادی دارد!

از ابزار های مناسب برای ثبت اسناد و حسابداری رستوران استفاده کنید!

چه حسابدار داشته باشید و چه نداشته باشید، استفاده از نرم افزار های حسابداری یا صندوقداری در رستوران ها و کافی شاپ ها ضروری است. چرا که این نرم افزار ها با ثبت خودکار تمامی تراکنش ها، خطای انسانی را تا حد چشمگیری کاهش داده و به مدیریت دقیق تر فعالیت های مالی کمک بزرگی می کنند.

همچنین نرم افزار های حسابداری به رستوران ها کمک می کنند تا تحلیل های مالی پیچیده تری انجام دهند و بینش های عمیق تری در مورد عملکرد کسب و کار به دست آورند. این نرم افزار ها می توانند به صورت خودکار گزارش های مالی را تولید کنند که این امر به مدیران اجازه می دهد تا علاوه بر جلوگیری از ضرر های مالی بزرگ، بر روی استراتژی های رشد و بهبود تجربه مشتری تمرکز کنند.

در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر و مقایسه نرم افزار های مدیریت و حسابداری رستوران هستید می توانید از مقاله نرم افزار رستوران استفاده کنید.

بدون نیاز به دانش تخصصی و از هر جایی به صورت آنلاین

رستوران خود را مدیریت کنید

نرم افزار حسابداری رستوران، منو دیجیتال رایگان، پلتفرم باشگاه مشتریان، سیستم سفارش گیری و پرداخت آنلاین، قابلیت انبار داری پیشرفته و هزاران قابلیت دیگر را 
بدون پرداخت هیچ هزینه جداگانه‌ای

به منوباز بسپارید!

لزوم استخدام صندوق دار (حسابدار) در رستوران

بدون شک اطلاعات مالی هر مجموعه جزء حساس ترین و حتی محرمانه ترین اطلاعات آن است و در صورت وقوع اشتباه در فرآیند ثبت و مدیریت آن، مجموعه درچار ضرر های جبران ناپذیری می شود! از جریمه های مالیاتی که به دلیل شفاف نبودن اسناد مالی اتفاق می افتد تا عدم امکان محاسبه سود و ضرر مجموعه!

از همین رو پیشنهاد میکنیم که یک شخص قابل اعتماد و منظم را به عنوان حسابدار یا همان صندوقدار رستوران استخدام کنید تا به صورت روزانه، اقدام به ثبت اسناد مالی و مدیریت بخش صندوق رستوران کند.

آماده کردن سفارش بدون ثبت فیش ممنوع!

باور کنید که  این اصل ساده، مهم ترین رکن مدیریت یک رستوران، کافی شاپ، فست فود و یا هر گونه فروشگاه غذایی دیگر می باشد! ثبت فیش ها به ارتباط بهتر بین بخش سالن و آشپزخانه کمک می کند، به طوری که سفارشات به درستی و بدون اشتباه به آشپزخانه منتقل شده و پیگیری آن ها آسان تر می شود.

علاوه بر این، ثبت فیش ها پیش از پرداخت فاکتور موجب هماهنگی گزارشات مالی و شفافیت هر چه بیشتر حسابداری مجموعه شما می شود.

پس حتی اگر به عنوان مدیر مجموعه قصد استفاده از یک آیتم رستوران را دارید، حتما از صندوق دار یا حسابداری رستوران خود بخواهید تا برای شما فیش صادر کند!

نمونه یک فیش ثبت شده توسط حسابدار رستوران
ثبت فیش مدیر رستوران و بدهکار کردن او

نحوه حسابداری رستوران و روش های پرداختی

به صورت کلی در اکثر فروشگاه های غذایی نظیر رستوران، کافی شاپ، فودکورت، کترینگ و یا فست فود ها، پرداخت ها به دو صورت نقدی و تعهدی می باشد که در ادامه به شرح این دو روش می پردازیم:

  1. نقدی: روش نقدی آسان ترین و رایج ترین روش پرداخت و حسابداری در رستوران ها است. در این روش مشتری در هنگام ثبت سفارش به رستوران و یا پس از میل کردن سفارش، صورتحساب خود را بلافاصله پرداخت می کند؛ به بیان دیگر رستوران، حساب باز (دفتری) یا مانده حساب قابل دریافت ندارد. اجرای این روش پیشنهادی بسیار ساده بوده و به شما این امکان را می دهد تا علاوه بر حفظ نقدینگی مجموعه، وضعیت دقیق فروش خود را بررسی کنید.
  2. تعهدی (نسیه): در روش پرداخت یا حسابداری تعهدی، سفارش و پرداخت در یک زمان انجام نخواهد شد و از همین رو محاسبه ضرر و سود مجموعه پیچیده تر شده و نقدینگی مجموعه کاهش می یابد.

نکته قابل توجه: در اکثر مجموعه های غذایی مثل رستوران و کافی شاپ ها، روند فروش و پرداخت به صورت ترکیبی از روش های نقدی و تعهدی انجام می شود فلذا به منظور مدیریت درست پرداخت ها و بدهکاری ها، می بایست صندوقدار یا حسابدار به صورت مداوم سفارش ها و تراکنشات را در یک سیستم مدیریت و حسابداری رستوران مناسب ثبت کند.

گزارشات (به شدت مهم!)

رستوران ها و کافی شاپ ها می توانند با استفاده از گزارشات مالی، عملکرد کسب و کار خود را ارزیابی کنند و تصمیمات آگاهانه ای بگیرند. این گزارشات شامل درآمد و هزینه ها، سود و زیان، و جریان های نقدی و بدهکاری ها هستند که به تحلیل سلامت مالی رستوران و برنامه ریزی برای آینده کمک می کنند. برای مثال، با بررسی گزارش سود و زیان، مدیران می توانند میزان سودآوری آیتم ها و خدمات خود را تشخیص دهند و در صورت لزوم، تغییراتی را اعمال کنند. همچنین، گزارش جریان های نقدی اطلاعات مهمی در مورد توانایی رستوران برای پرداخت و یا وصول بدهی ها، ارائه می دهد.

دوره های زمانی حسابداری (فوت کوزه گری!)

همانطور که گفته شد، ثبت منظم و صحیح اسناد حسابداری و صندوق یک رستوران از اصلی ترین اصول حسابداری رستوران است! هر رستوران یا کافه موفق می بایست در 4 دوره “روزانه”، “4 هفتگی”، “فصلی” و “سالانه” برای ثبت، ارزیابی و مدیریت مالی خود، برنامه ریزی و اقدام کند!

  1. دوره روزانه: در دوره روزانه حسابدار (صندوقدار) رستوران، میزان فروش آن روز صندوق را با دریافتی ها مقایسه کرده تا اختلافی وجود نداشته باشد و جزئیات مربوطه مانند بدهکاری های هر کاربر را ثبت میکند.
  1. دوره 4 هفته ای: از آنجایی که ایام هفته تاثیر مستقیم بر حجم کاری یک رستوران دارد (برای مثال، معمولا در روز جمعه نسبت به روز سه شنبه، مشتریان بیشتری به رستوران مراجعه کرده و رستوران نیز درآمد بیشتری را تجربه خواهد کرد)، استفاده از یک دوره حسابداری چهار هفته ای به جای حسابداری ماهانه برای رستوران یا کافی شاپ منطقی و مفید تر است. به بیان دیگر دوره 4 هفته ای با بررسی و مقایسه رفتار مشتریان و درآمد مجموعه را بر اساس ایام هفته امکان برنامه ریزی و پیش بینی دقیق تری را به رستوران یا کافی شاپ ها می دهد.
  2. دوره فصلی: همانطور که می دانید عمده سفارشات مردم در فصول مختلف (برای مثال تابستان و زمستان) متفاوت می باشد، برای مثال در فصول سرد، هات چاکلت بیشتری در یک کافی شاپ فروخته می شود تا فصول گرم! در نتیجه خیلی از کافی شاپ ها یا رستوران ها، منوهای متفاوتی برای فصول مختلف سال به مشتریان ارائه میکنند. از همین خاطر بازبینی اسناد حسابداری به صورت فصلی و مقایسه آن با دوره های مشابه سال های گذشته اهمیت بالایی پیدا میکند و به صاحبین این کسب و کار ها امکان برنامه ریزی دقیق تری برای فروش خواهد داد.
  3. دوره سالانه: یکی از مهم ترین دوره های حسابداری و مالی در هر کسب و کاری، دوره سالانه است که در این دوره می بایست مجموع هزینه های انجام شده، درآمد و… محاسبه شده و تا برای سال جدید برنامه ریزی و قیمت گذاری درستی (با در نظر گرفتن نرخ تورم) انجام شود. همچنین مرسوم است که یک ماه قبل از پایان دوره سالانه، اقدام به وصول طلب ها و تسویه بدهی ها می کنند.

ثبت های حسابداری رستوران

ثبت‌های حسابداری رستوران به فرآیند ثبت و ضبط تراکنش‌های مالی مرتبط با عملیات یک رستوران اشاره دارد. این ثبت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. درآمدها: شامل فروش روزانه غذا و نوشیدنی، خدمات تحویل، و هرگونه درآمد دیگر.
  2. هزینه‌ها: شامل خرید مواد اولیه، پرداخت حقوق کارکنان، اجاره، قبض‌ها، هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی، و سایر هزینه‌های عملیاتی.
  3. سرمایه‌گذاری‌ها: شامل خرید تجهیزات و لوازم، و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت.
  4. مالیات‌ها: ثبت و پرداخت مالیات‌های مربوط به فروش، مالیات بر درآمد و سایر مالیات‌های مربوطه.
  5. تسویه‌حساب‌ها: شامل پرداخت به تأمین‌کنندگان، بدهی‌های مالی و سایر تعهدات مالی.

این ثبت‌ها برای محاسبه سود و زیان، مدیریت هزینه‌ها و ارائه گزارش‌های مالی دقیق به صاحبان رستوران و نهادهای مالیاتی ضروری است.

ثبت هزینه ها

مانند هر کسب و کاری، رستوران ها نیز هزینه های ثابت و متغیر خواهند داشت. هزینه های ثابت شامل اجاره، قبض آب و برق، بیمه، حقوق کارکنان و این قبیل هزینه ها می باشد. هزینه های متغیر نیز عمدتا مربوط به هزینه مواد اولیه می باشد.

یکی از مهم ترین وظایف حسابدار یا صندوقدار رستوران بدون شک ثبت فاکتور ها و اسناد مالی مربوط به هزینه ها به صورت دوره ای و دسته بندی شده می باشد. فراموش نکنید که این موضوع نقش به سزایی در تعیین مالیات شما خواهد داشت.

چگونه حسابداری یک رستوران را انجام دهیم

تنظیم دفاتر حسابداری

  1. یافتن حسابدار مناسب: به عنوان مالک رستوران، با چالش‌های مدیریت کارکنان، کنترل موجودی و مدیریت هزینه‌های مواد اولیه آشنا هستید. یافتن حسابداری که با پیچیدگی‌های صنعت غذا و نوشیدنی، چه در بخش پذیرش مشتریان و چه در پشت صحنه رستوران، آشنا باشد اهمیت زیادی دارد.

  2. استفاده از نرم‌افزار حسابداری: انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری مناسب می‌تواند وظایف ورود داده‌ها را ساده‌تر کند، فاکتورهای سفارشی ایجاد کند، درآمد شما را پیگیری کرده و صورت‌های سود و زیان منظمی تهیه کند. نرم‌افزار مناسب باید امکان دسترسی به داده‌ها از هر مکان و هر زمان را به شما بدهد.

  3. ایجاد جدول حساب‌ها: مرحله بعدی ایجاد جدول حساب‌ها برای دسته‌بندی وجوه ورودی و خروجی است. جدول استاندارد شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها، هزینه‌ها، درآمد و سرمایه مالک است. این دسته‌ها ممکن است به زیرمجموعه‌هایی مانند موجودی، فروش و بازاریابی تقسیم شوند. هنگام ایجاد این جدول، تصمیم‌گیری درباره معیارهایی که می‌خواهید دنبال کنید بسیار مهم است.

  4. انتخاب سیستم فروش (POS): برای مدیریت وجه نقد، چاپ فاکتورها، مدیریت موجودی و سفارشات، به یک سیستم POS نیاز دارید. سیستمی را انتخاب کنید که کار با آن برای کارکنان و مشتریان آسان باشد و به راحتی با نرم‌افزار حسابداری شما یکپارچه شود.

چه چیزهایی باید پیگیری شوند

  • پرداخت حقوق: پرداخت حقوق در صنعت رستوران با چالش‌هایی همراه است، زیرا ردیابی ساعت‌های کاری پیچیده است. استفاده از نرم‌افزار پرداخت حقوق یا برون‌سپاری آن می‌تواند کمک کند.

  • حساب‌های پرداختنی: پرداخت به موقع قبوض و خوشحال نگه داشتن تأمین‌کنندگان برای عملکرد صحیح رستوران ضروری است. فاکتورها را در نرم‌افزار حسابداری به‌روز کنید تا پیگیری زمان پرداخت آسان‌تر باشد.

  • مدیریت موجودی: سیستمی برای مدیریت موجودی راه‌اندازی کنید تا هزینه‌های غذا را بهینه کنید و از کمبود یا مازاد مواد غذایی جلوگیری شود.

  • مدیریت وجه نقد: جریان نقدینگی را روزانه، هفتگی و ماهانه رصد کنید. درآمد حاصل از فروش غذا، کالا یا سفارش‌های پذیرایی را پیگیری کنید و آنها را به دسته‌های مختلف تقسیم کنید.

  • تطبیق حساب‌ها: تمام حساب‌های بانکی، وام‌ها، کارت‌های اعتباری و بدهی‌های حقوقی خود را تطبیق دهید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز درست است و گزارشات مالی شما دقیق هستند.

گزارش‌گیری و تحلیل

  • هزینه غذا: هزینه تهیه هر آیتم منو را نسبت به درآمد آن محاسبه کنید تا مطمئن شوید از هر آیتم منو سود می‌برید.
    فرمول:
    هزینه غذا / کل فروش * 100

  • هزینه‌های اصلی: هزینه اصلی شامل تمام هزینه‌های نیروی کار و هزینه‌های مواد اولیه است.
    فرمول:
    هزینه نیروی کار + هزینه مواد اولیه

  • نرخ هزینه‌های ثابت: نرخ هزینه‌های ثابت شامل هزینه‌هایی مانند اجاره و بیمه است.
    فرمول:
    کل هزینه‌های ثابت / کل ساعات کاری

  • هزینه کالای فروخته شده (COGS):
    این هزینه نشان‌دهنده هزینه تهیه و فروش محصولات شماست.
    فرمول:
    موجودی اولیه + خرید موجودی – موجودی نهایی

5 اشتباه رایج در حسابداری رستوران ها

  • عدم استفاده از یک شخص با سمت حسابدار یا صندوق دار: هماهنطور که گفته شد، انجام فرآیند حسابداری یک امر حیاتی برای تمامی کسب و کار هاست. شما در رستوران یا کافه خود نیاز دارید که این مسئولیت مهم را بر عهده یک شخص قابل اعتماد گذاشته تا او به صورت ظالمانه ای موارد مورد نیاز را پیگیری و انجام دهد و در صورت وجود مشکل پاسخگو باشد! فراموش نکنید که این مسئولیت یک مسئولیت عمومی نیست و می بایست تنها به یک نفر سپرده شود!
  • عدم توجه به اختلاف تراکنشات و سفارشات ثبت شده در صندوق روزانه: همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین مواردی که در حسابداری یک رستوران یا کافه باید به آن توجه کرد، عدم وجود اختلاف بین سفارشات ثبت شده (فروش) و تراکنشات (پرداخت ها) است. به عبارت دیگر فرمول زیر باید برای تمامی دوره های حسابداری شما برقرار باشد:

جمع بدهکاری های یک دوره + جمع مبالغ پرداختی (نقد، کارت بانکی و…) = جمع فروش ثبت شده

نکته: در صورتی که جمع فاکتورهای فروش ثبت شده شما با میزان دریافتی تان برابر نباشد (چه بیشتر باشد و چه کمتر) به منزله وجود یک مشکل جدی است!

  1. عدم ثبت منظم و مداوم اسناد دوره ای حسابداری: فراموش نکنید که کوچکترین بی دقتی و بی مسئولیتی نسبت به ثبت و یا ارزیابی اسناد مالی و صندوق (چه درآمد ها و چه فروش ها) موجب بروز ضرر های جبران ناپذیری در مجموعه شما خواهد شد، ضرر هایی از قبیل جرایم مالیاتی، اشتباه در محاسبه سود و یا حتی ورشکستگی!
  2. عدم نظارت بر عملکرد صندوقدار (حسابدار): شما به عنوان مدیریت یک رستوران یا کافی شاپ موظف هستید به صورت مداوم و همیشگی بر فعالیت و روند حسابداری مجموعه خود نظارت کرده و از صحت انجام امور اطمینان حاصل کنید. این نکته را جدی بگیرید!
  3. معاملات و هزینه‌های سیستم فروش (POS): اشتباه در ثبت معاملات و هزینه‌های سیستم فروش یکی از رایج‌ترین مشکلات است. این شامل عدم اضافه کردن نکات (انعام) و مالیات فروش به گزارش‌ها، جداسازی نادرست تخفیف‌ها و مزایا در گزارش سود و زیان، و همچنین اضافه کردن کارت‌های هدیه به فروش‌ها در زمان فروش به‌جای زمان استفاده است. برای جلوگیری از این اشتباه، باید کارکنانی که با نرم افزار رستوران کار می‌کنند آموزش دقیقی ببینند و از روش حسابداری نقدی به‌صورت روزانه استفاده شود.

  4. سوابق موجودی: در صورتی که موجودی به‌درستی ثبت نشود، ممکن است گزارش‌های سود و زیان و هزینه‌های کالای فروخته شده (COGS) نادرست باشند. اقلامی که به‌طور طولانی‌مدت مانند خشکبار و مواد اولیه پایدار در قفسه‌ها باقی می‌مانند، باید به‌درستی ثبت شوند. داشتن ارقام دقیق موجودی به شما اجازه می‌دهد تا اقدامات اضافی مانند گردش موجودی را مدیریت کنید.
  5. فروش‌های از طریق پلتفرم‌های تحویل ثالث: واریزی‌های حاصل از پلتفرم‌های تحویل مانند اسنپ فود یا تپسی فود شامل فروش‌ها منهای کمیسیون‌های بازاریابی، هزینه‌های تحویل، کارمزدهای کارت اعتباری و مالیات فروش است. این موارد باید به‌طور دقیق تفکیک و به‌درستی ثبت شوند تا نمایشی درست و واقعی از حسابداری شما داشته باشند.

همچنین در صورتی که شما یک حسابدار رستوران یا کافی شاپ هستید در نظر داشته باشید که موظف به ارائه مستمر و منظم انواع گزارشات به کارفرمای خود هستید؛ حتی در صورتی که مدیر رستوران به شما اطلاع نداده باشد!

توصیه‌هایی برای نرم‌افزار حسابداری رستوران

دسترسی سریع به اطلاعات مالی یکی از عوامل کلیدی موفقیت و رشد هر رستورانی است. هر چه اطلاعات بیشتری به‌صورت دقیق و سریع در اختیار داشته باشید، دفاتر مالی شما صحیح‌تر خواهد بود. شما به نرم‌افزاری نیاز دارید که وضعیت واقعی مالی شما را به‌خوبی نمایش دهد تا بتوانید تصمیم‌های هوشمندانه و آگاهانه بگیرید.

نرم‌افزار حسابداری خوب به شما کمک می‌کند تا داده‌ها را به‌راحتی و با دقت پردازش، جمع‌آوری و تحلیل کنید. یکپارچه‌سازی با سیستم فروش (POS) نیز یکی از جنبه‌های ضروری هر نرم‌افزار حسابداری رستوران است. پس از یکپارچه‌سازی، نرم‌افزار می‌تواند به‌طور خودکار تراکنش‌های مالی شما را جمع‌آوری و دسته‌بندی کند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد عملکرد مالی خود را به‌صورت لحظه‌ای رصد کنید و از اشتباهات ناشی از حسابداری دستی جلوگیری کنید.

نرم افزار مدیریت و حسابداری رستوران منوباز امکاناتی سیستم گزارش سازی حرفه ای، انبارداری، ریز هزینه های انجام شده، حقوق کارکنان، جدول حساب‌ها، ثبت‌های روزامه و… را ارائه می‌دهد تا هرگونه مشکلی را حل کنند. با دسترسی به معیارهای مهم، می‌توانید دفاتر خود را به‌سرعت و کارآمد تطبیق دهید. برای مشاهده تمام امکانات حسابداری موجود در منوباز، حتماً نگاهی به صفحه امکانات آن بیندازید.

سخن آخر

مجموعه شما چه یک کافی شاپ بزرگ در مرکز شهر و یا یک فست فود کوچک باشد، نیازمند یک سیستم حسابداری حرفه ای و یک حسابدار آشنا به تمامی فرآیندهای مجموعه شما و حتی اطلاعات مالیاتی هستید.

توجه داشته باشید که این موضوع جزء مواردی است که از اولین روز شروع فعالیت مجموعه خود باید در نظر گرفته و به صورت مداوم بر آن نظارت داشته باشید!

سوالات متداول

حسابداری رستوران چیست؟

مسئولیت های حسابدار رستوران معمولا شامل وظایف زیر است:

  • ثبت منظم و دسته بندی اسناد مالی نظیر تراکنش ها و هزینه ها
  • تجزه و تحلیل درآمد ها و هزینه های کلی در دوره های زمانی حسابداری
  • ارزیابی و رسیدگی به پرداخت ها ( پیگیری برای پرداخت بدهی های فروشندگان و تامین کنندگان و وصول طلب ها از مشتریان)
  • سنجش و تطبیق تراکنشات بانکی
  • تنظیم گزارش های مالی برای ارزیابی سلامت مالی مانند ترازنامه، گزارش سود و زیان و گزارش های مربوط به جریان های درآمدی و نقدینگی
  • بررسی و ارزیابی بودجه های تعیین شده مانند بهای تمام شده محصولات (COGS) و هزینه های متغیر مانند خرید مواد اولیه
  • تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارائه مشاوره و کمک مالیاتی
  • ارائه بینش و مشاوره مالی
  • حسابرسی

در کسب و کارهای بزرگ به طور کلی صندوقدار شخصی است که وجه نقد را از مشتری دریافت کرده و شخص دیگری به عنوان حسابدار مسئول حسابرسی و یا گزارش های مالی است اما در رستوران ها و کافی شاپ ها به طور معمول صندوقدار و حسابدار وظایف یکسانی داشته و در واقع یک نفر مسئول انجام آن ها است.

در پایان هر روز کاری (صندوقدار) یا حسابدار رستوران، مقدار فروش را با مقدار درآمد (ترکنشات، وجه نقد و بدهی ها) مقایسه تا اختلاف این دو را محاسبه کند؛ در صورتی که اختلاف درآمد و فروش، صفر باشد، فرآیند فروش و حسابداری به درستی انجام شده و اصطلاحا صندوق صفر است.

بله! بدون یک برنامه حسابداری، تحلیل دقیق فروش و درآمدهایتان امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر این، بدون دسترسی به گزارش های مالی که این نرم افزار فراهم می کند، شما قادر به محاسبه سود و زیان و برنامه ریزی برای توسعه کسب و کارتان نخواهید بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بهترین نرم افزار حسابداری رستوران را مطالعه کنید.

ثبت ها یا صورت ها مالی رستوران به خلاصه عملکرد مالی جاری یک رستوران گفته می شود. این ثبت ها متناسب با حجم کاری رستوران شما متفاوت است اما  به طور معمول در سه نوع زیر تولید و مورد استفاده قرار می گیرد:

  • ثبت های سود و زیان (P&L)
  • صورت های مالی که به عنوان ثبت های درآمدی هم شناخته می شوند.
  • ترازنامه رستوران

ترازنامه یک رستوران در واقع یک گزارش و نمای کلی از سلامت مالی کسب و کار شماست که نقش ارزشمندی در پیش بینی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت دارد. همچنین می تواند یک راهنمای عالی برای چگونگی تنظیم بودجه ها برای افزایش فروش رستوران و کاهش هزینه ها در رستوران ارائه دهد.

سیدعلی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا بیان کرد:

دریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط رستوران‌هایی که جواز کسب دارند، چلوکبابی‌ها و همچنین فست‌فودهای زنجیره‌ای اقدامی قانونی است.

در این نوشته شما میخوانید:

10 پاسخ

  1. سلام خیلی ممنونم از اطلاعات خوبتون
    چطور می تونم منابع بیشتری برای آموزش حسابداری رستوران پیدا کنم؟

    1. سلام، خیلی خوشحالیم که این مطلب تونسته براتون مفید باشه.
      برای آموزش بیشتر می تونی از کلاس های حسابداری رستوران که در مراکز فنی حرفه ای و یا آموزشی مختلف برگزار میشه استفاده کنی اما در نظر داشته باش که اولین نکته برای اینکه بتونی یه منبع خوب برای این موضوع پیدا کنی اینه که ببینی اصلا قراره با چه نرم افزار حسابداری رستورانی کار بکنی! چون هر رستوران و کافی شاپی معمولا متناسب با نیازهای خودش میاد و از یک نرم افزار خاص استفاده می کنه. برای اینکه بیشتر با این نرم افزار ها آشنا بشی برات این زیر لینک معرفی و مقایسه نرم افزارهای حسابداری رستوران رو میزارم و امیدوارم که بهت کمک کنه.
      https://www.menobuzz.com/blog/education/restaurant-accounting-program/
      به عنوان نکته پایانی این موضوع رو در نظر داشته باش که تقریبا اصول کلی حسابداری رستوران رو تو همین مقاله می تونی پیدا کنی و موضوعی که بیشتر باید بهش توجه داشته باشی رعایت تداوم و نظم تو انجام همین اصول ساده ولی مهمه!

  2. چطور میشه هزینه‌های روزانه رستوران رو به‌طور دقیق ثبت کنی؟ آیا از نرم‌افزار خاصی استفاده میکنید یا دستی این کار رو انجام می‌دید یا مثلا چه میدونم از اکسل استفاده می کنید؟

    1. سلام،
      شما می تونید از تمامی این مواردی که گفتید استفاده کنید اما پیشنهاد میکنم اگه نرم افزار حسابداری رستورانتون این قابلیت رو داره حتما از اون استفاده کنید، اینطوری اطلاعات ثبت شده رو میشه در کنار سایر اطلاعات مثل حجم فروش استفاده کرد و گزارشات دقیق تری مثل سود و زیاد و … رو بدست اورد.
      نرم افزارهایی مثل منوباز و یا سپیدز این قابلیت رو دارن.

  3. چطور می‌تونی مطمئن بشی که همه‌ی تراکنش‌ها درست ثبت شدن؟ آیا راهی برای چک کردن دوباره وجود داره؟

    1. سلام صد در صد بله،
      کافیه که شما در آخر جمع مبالغ دریافتی و مبالغ بدهکار شده رو با جمع مبلغ سفارشاتتون مقایسه کنید. اگر اختلافشون صفر شد که خب یعنی همه چی درسته (دقت کنید منظورم دقیقا صفره، نه یه مقدار کم مثل هزار تومن)
      اگه مبالغ دریافت و بدهکار شده از جمع مبلغ سفارشات کمتر شد، این یعنی احتمالا هزینه یک سفارشی دریافت نشده و یا اون سفارش درست ثبت نشده که خب باید دونه دونه چک کرد و پیداش کرد!
      اگه هم بیشتر شد که یا انعامی دریافت شده و یا یک سفارش به درستی ثبت نشده!
      برای مقایسه هم میتونید یک گزارش روزانه از کارتخوان بگیرید و دونه دونه سفارشات اون روز رو با اون مقایسه کنید. مواردی که میمونه رو اول چک کنید که بدهکار نشده یا کارت به کارت و نقد پرداخت نکردن؟ بعد اون هایی که میمونه رو دونه دونه مجدد بررسی و پرس و جو کنید تا متوجه مشکلشون بشید

  4. سلام
    چطور میشه گزارش‌های مالی مثل صورت سود و زیان رو تهیه کرد؟ آیا نیاز به آموزش خاصی هست یا نرم‌افزارها این کار رو برات ساده می‌کنن؟

    1. سلام محسن جان
      راستشو بخوای محاسبه دقیق این موضوع یه مقدار پیچیدست، چون شما نیاز داری به اینکه موجودی انبار رو در ابتدا و انتهای بازه زمانی مد نظر، طلب ها، بدهی ها، ریز هزینه ها مثل نیروی انسانی، آب برق گاز و مالیات و… و کلا هر دارایی و هزینه ای رو بدونی و بعدش بیاید مقدار هزینه ها رو از مقدار فروش کم کنی و بعدش اختلاف ارزش انبار در اول و آخر بازه زمانی مورد نظرتو هم ازش کم کنی، مقدار باقی مونده میشه میزان سود شما
      راه حل ساده ترش اینه که از یه برنامه مدیریت و حسابداری جامع و یکپارچه مثل منوباز برای رستورانت استفاده کنی که میتونی با استفاده از این برنامه ها بیای و تمامی این مواردی که گفتم رو همیشه زیر نظر داشته باشی و تهش با یک دکمه هر گزارشی که بخوای رو بسازی
      اگه دوست داشتی میتونی اطلاعات بیشتر رو تو این صفحه بخونی
      https://www.menobuzz.com/blog/education/restaurant-accounting-program/

    1. سلام امیررضا جان
      برای اینکار باید بیای تراکنشات اون روز رو با فیش های فروش اون روز مقایسه کنی، اون مواردی که میمونه رو اول چک کن که آیا باید بدهکاری میشدن یا اینکه به صورت نقد یا کارت به کارت پرداخت نشدن؟ یا اینکه اگه مبلغی اضافه داری چک کن که انعام داده نشده یا سفارشی بوده که مشتری حساب کرده اما فیشی براش نخورده؟ (مثل نوشیدنی) بعدش اگه همچنان اختلاف بود باید بیای آیتم های فیش های باقی مونده رو بررسی کنی، شاید یک مشتری از خرید یک آیتم تو سفارشش پشیمون شده و تو باید اون فیش رو اصلاح کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.