4 سیستم ثبت سفارش غذا رستوران + مقایسه و دمو رایگان

کیوسک لمسی سیستم ثبت سفارش غذا

مقدمه:

سیستم ثبت سفارش غذا در واقع یک پلتفرم دیجیتالی است که به مشتریان این امکان را می دهد تا بدون نیاز به ارتباط حضوری با کارکنان و حتی به صورت آنلاین از رستوران یا کافی شاپ مد نظر خود غذا سفارش دهند. این سیستم با ساده سازی فرآیند سفارش، افزایش کارایی رستوران و کاهش زمان انتظار، تجربه خرید راحت تری را برای مشتریان فراهم می کند. در این مقاله به مقایسه و معرفی انواع سیستم های ثبت سفارش رستوران و کافی شاپ پرداخته ایم. همچنین در صورت تمایل به دریافت دموی رایگان سیستم ثبت سفارش رستوران منوباز، می توانید از بخش زیر اقدام کنید.

در این نوشته شما میخوانید:

سیستم ثبت سفارش غذا رستوران چیست؟

سیستم ثبت سفارش غذا ابزاری است که به رستوران‌ها، کافه‌ها، فودکورت و کترینگ ها امکان می‌دهد تا سفارشات مشتریان را به صورت غیر حضوری از هر مکانی دریافت، پردازش و مدیریت کنند. این سیستم با اتصال به پلتفرم‌های پرداخت آنلاین مانند درگاه‌های پرداخت اینترنتی یا کارتخوان‌های بانکی، امکان تسویه حساب سریع و آسان را برای مشتریان فراهم می‌کند.

انواع روش ثبت سفارش غذا در رستوران ها:

  • سفارش از طریق کارکنان: در این روش که رایج ترین نوع ثبت سفارش مشتری می باشد، سفارش توسط کارکنان به صورت دستی یادداشت شده و از طریق صندوق دار و نرم افزار حسابداری رستوران، ثبت می شود. راه‌اندازی این نوع سیستم سفارش غذا برای اکثر رستوران ها و کافی شاپ ها ضروری و البته مقرون و آسان است، اما به دلیل دست نویس بودن و یا به خاطر سپردن سفارشات توسط کارکنان موجب بروز مشکلاتی در فرآیند ثبت و پردازش آیتم ها می شود. همچنین در صورت بروز مشکل، امکان رهگیری آن به سادگی میسر نخواهد بود.
  • سفارش مستقیم از طریق سیستم سفارش آنلاین غذا: این روش در واقع یک مکمل حیاتی برای روش قبلی به شمار می رود، مشتری می تواند بدون نیاز به انتظار در صف و یا کارکنان، سفارش خود را به صورت مستقیم ثبت و به بخش های مربوطه نظیر بار و یا آشپزخانه اطلاع دهد.

انواع سیستم های ثبت سفارش غذا

در ادامه به معرفی انواع سیستم های سفارش گیری رایج در رستوران ها می پردازیم.

منو دیجیتال

سیستم ثبت سفارش آنلاین از طریق منو دیجیتال به مشتریان این امکان را می‌ دهد تا از هر کجا و در هر زمانی که می خواهند غذای خود را انتخاب کنند و از طریق وب ‌سایت یا منو دیجیتال رستوران، سفارش خود را به صورت آنلاین از گوشی یا لپ تاپ خود ثبت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت منو دیجیتال رایگان می توانید از این لینک استفاده کنید.

سیستم سفارش گیری آنلاین به دلیل ایجاد ارتباط مستقیم بین مشتریان و آشپزخانه یا بار احتمال اشتباه در ثبت سفارش را از بین برده و زمان انتظار مشتری را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

استفاده از سیستم سفارش گیری غذا منو دیجیتال برای ثبت سفارش در رستوران
استفاده از منو دیجیتال به عنوان سیستم ثبت سفارش غذا رستوران
لوگو نرم افزار رستورانی منوباز

یکی از سیستم های جامع در زمینه مدیریت رستوران و کافی شاپ، پلتفرم آنلاین منوباز است، این سیستم امکانات بی نظیری جهت ایجاد بخش های زیر در اختیار شما می گذارد:

  • منو دیجیتال
  • سیستم ثبت سفارش
  • حسابداری و امور مالی
  • باشگاه مشتریان
  • انبار داری
  • درگاه پرداخت آنلاین
  • سیستم مدیریت پیک
  • و…

همچنین لازم به ذکر است که سیستم منوباز قابلیت اجرا روی تمامی دستگاه های متصل به اینترنت را دارد، این موضوع شما را قادر می سازد تا بدون هزینه 40 الی 60 میلیون تومانی، یک کیوسک ثبت سفارش برای مجموعه خود ایجاد کنید.

رابط کاربری سیستم ثبت سفارش غذا منوباز
سیستم ثبت سفارش غذا منوباز

دریافت دموی رایگان

جهت کسب اطلاعات بیشتر از امکانات و هزینه پلتفرم منوباز می توانید از بخش تعرفه ها استفاده کنید. همچنین جهت دریافت دموی رایگان 14 روزه سیستم ثبت سفارش و حسابداری رستوران منوباز می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

پلتفرم های واسط

یکی دیگر از روش های دریافت سفارش مشتریان به صورت غیر حضوری استفاده از پلتفرم های واسطی مانند اسنپ فود و دلینو می باشد. این سیستم های سفارش گیری به رستوران‌ ها این امکان را می ‌دهند تا مشتریان به منو آن‌ها دسترسی داشته و سفارشات خود را ثبت و پرداخت کنند. این پلتفرم‌ ها به واسطه تعداد کاربران زیادی که دارند می‌ توانند به رستوران‌ های کوچک و متوسط کمک کنند تا مشتریان جدیدی را به خود جذب کنند. البته باید در نظر داشت که این سیستم ها مبلغی را به عنوان کمیسیون از رستوران ها دریافت می کنند.

در ادامه به معرفی برخی از این پلتفرم های می پردازیم.

اسنپ فود

پلتفرم اسنپ فود یک پلتفرم آنلاین برای سفارش غذا از رستوران ها و کافه ها است. کاربران می توانند از طریق اپلیکیشن موبایل یا وب سایت اسنپ فود غذای مورد نظر خود را انتخاب کرده و سفارش دهند. این پلتفرم به کاربران این امکان را می دهد تا از خدمات رستوران های مختلف با توجه به مکان خود استفاده کنند و به آسانی سفارش خود را از طریق سرویس دلیوری غذا در محل مورد نظر دریافت کنند.

اسنپ فود همچنین به رستوران ها و کافی شاپ ها کمک می کند تا مشتریان جدید جذب کرده و فروش خود را افزایش دهند. این پلتفرم در حال حاضر در بسیاری از شهرها و مناطق ایران فعالیت داشته و به عنوان یکی از محبوب ترین سرویس های تحویل غذا شناخته می شود.

وبسایت اسنپ فود
تصویری از محیط پلتفرم اسنپ فود

 

لوگو دلینو

یکی دیگر از وب سرویس های واسط سفارش آنلاین غذا، پلتفرم دلینو می باشد که به رستوران ها این امکان را می  دهد تا مجموعه خود را در وب  سایت دلینو ثبت کنند و سفارشات آنلاین را دریافت کنند. این سیستم همچنین امکان مدیریت تحویل و پرداخت آنلاین را برای مشتریان فراهم می  کند.

لازم به ذکر است که سایت دلینو در حال حاضر تنها در 13 شهر ایران فعالیت دارد.

وبسایت دلینو
تصویری از محیط پلتفرم دلینو

کیوسک ثبت سفارش غذا:

کیوسک ثبت سفارش غذا، دستگاه  های لمسی هستند که در رستوران  ها نصب می  شوند و به مشتریان این امکان را می  دهند تا بدون نیاز به انتظار در صف های صندوق و یا کارکنان رستوران، سفارش خود را ثبت کنند. این دستگاه  ها معمولا دارای صفحه  نمایش لمسی هستند که می توانند به افزایش سرعت، کاهش خطا در هنگام ثبت سفارش و افزایش فروش کمک کنند.

نکته قابل توجه در استفاده از این روش این است که مشتریان برای ثبت سفارش با استفاده از کیوسک های ثبت سفارش، مجبور به حضور در رستوران یا کافی شاپ شما می باشند اما در روش ثبت سفارش با سیستم های ثبت سفارش آنلاین، مشتریان می توانند با استفاده از تلفن همراه و از محل کار یا خانه، سفارش خود را مستقیما ثبت کنند.

انواع کیوسک  های ثبت سفارش غذا

  • کیوسک  های ایستاده: این نوع کیوسک ها در محل ورودی رستوران یا در مناطق پر تردد نصب می  شوند و مناسب رستوران های بزرگ می باشد.
یک نمونه کیوسک ایستاده
نمونه ای از کیوسک های ایستاده
  • کیوسک  های رومیزی: این نوع کیوسک ها بر روی میز های رستوران قرار گرفته و به مشتریان این امکان را می  دهند تا بدون نیاز به بلند شدن از جای خود، سفارش خود را ثبت کنند.
یک نمونه کیوسک رومیزی
نمونه ای از کیوسک های رومیزی

مزایا سیستم ثبت سفارش غذا: سود بیشتر، کار کمتر!

در این بخش به بررسی برخی از مزایای استفاده از سیستم سفارش غذا در صنعت رستوران داری می پردازیم.

  1. ساده سازی فرآیند سفارش:

اولین و شاید بارزترین مزیت استفاده از سیستم سفارش غذا، سهولت سفارش غذا توسط مشتریان است. در گذشته، سفارشات باید مستقیما به یک گارسون یا صندوقدار داده می شد اما با استفاده از سیستم های ثبت سفارش آنلاین مشتریان می توانند سفارشات را با دقت بیشتری و بدون معطلی ثبت کنند.

همچنین یک سیستم سفارش غذا کاربر پسند (user friendly)، به مشتریان این امکان را می دهد تا از هر جایی و در هر زمانی به منو دسترسی داشته، آیتم های مد نظر خود را سفارشی سازی و ثبت کرده و در نهایت صورتحساب آن را پرداخت کنند.

  1. کاهش خطاهای انسانی:

ثبت و آماده سازی سفارش به روش سنتی و دستی، به واسطه خطاهای انسانی ممکن است توسط گارسون، صندوق دار و یا حتی توسط آشپز به درستی انجام نشود. این در حالی است که در سیستم های سفارش گیری رستوران به دلیل اینکه مشتری شخصا سفارش خود را ثبت می کند، امکان خطا تا حد چشمگیری کاهش می یابد.

  1. ایجاد سفارشات غذایی بیشتر:

سیستم ثبت سفارش غذا رستوران به شما این امکان را می دهد تا تاریخچه سفارشات تمامی مشتریان را ثبت و مدیریت کنید. همچنین این موضوع به شما این امکان را می دهد تا با شناخت سلیقه مشتریان، پیشنهاد های هوشمندانه تری به آنان ارائه کرده و درآمد مجموعه خود را افزایش دهید.

  1. انتخاب بهتر:

سیستم های سفارش آنلاین غذا، به واسطه قابلیت نمایش تصاویر و توضیحات کامل، اطلاعات دقیق تری در خصوص آیتم های منو در اختیار مشتریان قرار می دهد. همچنین صاحبین رستوران ها می توانند با استفاده از عکس های جذاب مشتریان را ترقیب به خرید بیشتر کنند.

  1. روشهای پرداختی متنوع:

سیستم ثبت سفارش غذا به مشتریان امکان استفاده از روش های مختلف جهت پرداخت صورت حساب خود میدهد؛ این روش ها شامل درگاه انلاین، کیف پول الکترونیک، وجه نقد، کارت بانکی و حتی به صورت نسیه می باشد.

سیستم یکپارچه فروش رستوران (POS)

هر فروشگاه غذایی نظیر رستوران یا کافی شاپ از یک نرم افزار حسابداری برای مدیریت امور مالی و حسابداری رستوران خود استفاده می کند. در کنار این موضوع از فرآیند هایی نظیر چاپ فیش، سیستم سفارش گیری، منو دیجیتال و… نیز وجود دارد که امکان نصب چندین برنامه جداگانه برای ایجاد و مدیریت این بخش ها بسیار دشوار بوده و موجب تداخل بخش های مختلف می شود.

دقیقا اینجاست که سیستم های یکپارچه فروش مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها به صورت هماهنگ تمامی بخش های مورد نیاز یک فروشگاه غذایی مانند رستوران را ایجاد کرده و در اختیار شما قرار می دهند. به عبارت دیگر شما می توانید سیستم ثبت سفارش آنلاین خود را به صورت مستقیم به بخش حسابداری رستوران متصل کرده و هماهنگ با بخش انبار داری آن را مدیریت کنید. همچنین در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید از صفحه نرم افزار رستوران استفاده کنید.

انتخاب بهترین سیستم ثبت سفارش غذا

بعد از دوران کرونا سیستم های سفارش غذا بیش از پیش بین رستوران های و کافی شاپ ها محبوب شده و از همین رو شرکت های زیادی اقدام به ایجاد سامانه های سفارش گیری آنلاین کردند که هر یک دارای ویژگی ها و هزینه مخصوص به خود می باشد. از همین رو در ادامه راهکار هایی که برای انتخاب بهترین سیستم سفارش گیری رستوران باید در نظر بگیرید را خدمتتان معرفی میکنیم.

  1. میزان بودجه:

اولین قدم برای انتخاب سیستم سفارش غذا میزان هزینه استفاده و راه اندازی آن است. برخی از شرکت های نرم افزار رستوران برای راه اندازی سیستم ثبت سفارش آنلاین از شما هزینه جداگانه درخواست می کنند اما برخی دیگر هیچ هزینه جداگانه ای این قابلیت را برای شما ایجاد خواهند کرد. از همین رو محاسبه کنید چقدر پول می توانید برای سیستم سفارش خود خرج کنید و از این بودجه توافق شده، دور نشوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مقایسه نرم افزارهای رستورانی می توانید از صفحه بهترین نرم افزار حسابداری رستوران استفاده کنید.

  1. قابلیت ادغام و همگام سازی:

یکی دیگر از نکات مهم، پتانسیل یکپارچه سازی سیستم سفارش غذای انتخابی شما است. چقدر می تواند با برنامه های دیگری که در حال حاضر در رستوران خود استفاده می کنید (مانند سیستم حسابداری) یکپارچه شود؟ آیا پتانسیل استفاده از فناوری جدید را باز می کند؟ آیا سیستم سفارش به شما امکان می دهد که مجموعه داده های خود را یکپارچه کنید؟

  1. اطلاعات مشتریان:

یکی دیگر از ویژگی های مهم برای انتخاب یک سیستم سفارش گیری آنلاین رستوران، نوع اطلاعات و گزارشاتی است که در اختیار شما قرار میدهد. کدام سیستم سفارش غذا اطلاعات بیشتری از مشتری (مانند تاریخچه سفارشات به تفکیک روز و آیتم مورد علاقه) در اختیار شما می گذارد؟ چگونه می توان از این داده ها به نفع شما استفاده کرد؟ آیا می توان این داده ها را به گونه ای جمع آوری کرد که با مجموعه داده های موجود شما مطابقت داشته باشد؟ علاوه بر این، شما همچنین باید حفاظت از داده ها را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که سیستم انتخابی شما به شما امکان می دهد داده های مشتری را به صورت ایمن حفظ خواهد کرد.

  1. ویژگی های کلیدی:

همه ملاحظاتی که تاکنون ذکر شد مهم هستند، اما ضروری ترین موضوع برای انتخاب بهترین سیستم سفارش گیری رستوران، ویژگی های اصلی ای است که برای سفارش غذا  در اختیار شما و مشتریانتان قرار می دهد. آیا سیستم انتخابی شما قابلیت پرداخت به روش های آنلاین و آفلاین را دارد؟ آیا برای سفارشات آنلاین و غیر حضوری مناسب است یا فقط سفارشات حضوری را پوشش می دهد؟ آیا قابلیت ثبت موجودی آیتم های منو را به شما ارائه می دهد؟ آیا از قابلیت نظر سنجی پشتیبانی می کند؟

  1. سفارشی سازی را در نظر بگیرید:

در نهایت، باید در نظر بگیرید که هر سیستم سفارش غذا چقدر قابل تنظیم است و سیستمی را بیابید که امکان سفارشی سازی مطابق نیاز های شما را ارائه دهد. آیا می توانید عکس های غذاهای خود را به یک سیستم سفارش آنلاین یا کیوسک سلف سرویس اضافه کنید؟ آیا امکان اضافه کردن المان های برند رستوران شما، مانند لوگو وجود دارد؟ هر رستورانی به سطح بالایی از سفارشی سازی نیاز ندارد، اما باید سعی کنید یک گزینه مطمئن برای آینده پیدا کنید.

سوالات متداول

سیستم سفارش غذا چیست؟

سیستم سفارش غذا یک راه حل نوآورانه برای دریافت سفارشات از مشتریان بدون نیاز به انتظار در صف های طولانی است. مشتریان با استفاده از این سیستم می توانند سفارشات خود را از هر جایی و به صورت آنلاین ثبت و پرداخت کنند.

رستوران های بزرگ معمولا از کانال های مختلفی برای دریافت سفارش های مشتریان استفاده می کنند، از جمله سفارش های حضوری، سفارش های آنلاین از طریق وب سایت یا اپلیکیشن موبایل، تماس های تلفنی و سفارش ها از طریق پلتفرم های سفارش غذای شخص ثالث.

در این نوشته شما میخوانید:

6 پاسخ

    1. سلام سینا جان
      تمامی سیستم های ثبت سفارش غذایی که در این مقاله معرفی شدن، هزینه نصب و راه اندازی خیلی پایینی (حدودا 2 سه میلیون تومان در سال) دارن یعنی کمتر از حقوق یک ماه یک کارمند عادی برای گرفتن سفارش از مشتری! اما نکته ای که باید بدونی اینه که برخی از این سیستم ها مانند اسنپ فود و یا دلینو میان و ازت تا حدود 20 درصد از فروشی که به واسطه این نرم افزار ها داشتی رو میگیرن که خب عدد قابل توجهیه! اما نرم افزار رستورانی منوباز رو فقط با یک هزینه اولیه میتونی با تمام امکانات دیگش مثل سیستم حسابداری رستوران، منو دیجیتال، سیستم ثبت سفارش غذا آنلاین، درگاه پرداخت، مدیریت پیک و کلی امکان دیگه که میتونی لیست کاملشو از این صفحه مشاهده کنی رو فقط با یک هزینه خیلی کم و بدون هیچ کمیسیون و درصد از فروشی داشته باشی.

    1. سلام کامران جان
      تفاوت های خیلی زیادی دارن راستشو بخوای
      کیوسک در واقع یک صفحه نمایشگر بزرگ با قیمت حدودا 60 الی 80 میلیون تومانه که مشتری ها می تونن برن و سفارششونو پشت اون ثبت کنن، مزیتی که داره اینه که خب تقریبا یک نصف نیرو رو کم میکنه و البته دقت سفارشات رو هم یه مقدار بیشتر میکنه اما همچنان داستان صف و انتظار برای ثبت سفارش همچنان باقیه! و البته یک سری از مشتری ها دوست ندارن برن پشت یه دستگاه خیلی بزرگ که همه میبیننش و سفارششونو ثبت کنن
      اما سیستم های سفارش گیری آنلاین در واقع یه پلتفرم خیلی سادست که مشتری میتونه از روی میزش یا حتی از خونه و محل کارش از طریق آدرس اینترنتی و یا اسکن Qr کد روی میز یا کارت ویزیت بهش دسترسی داشته باشه و منو رو ببینه و سفارش خودشو ثبت و حتی پرداخت کنه. در نتیجه دیگه نیازی به انتظار در صف های طولانی نداره. هزینه تهیه این سیستم ها هم یه چیزی در حدود 2 سه میلیون تا نهایتا 17 میلیون (که مناسب رستوران های زنجیره ایه) هستش

    1. سلام یوسف جان
      سیستم های ثبت سفارش غذا آنلاین هیچ محدودیتی در هیچ نوع فروشگاه غذایی ندارن
      به عبارت دیگه فرقی نمیکنه که شما یک رستوران بزرگ دارید و یا یک کافه بیرون بر کوچیک یا حتی یک فود کورت هستید و یا یک بستنی فروشی در هر صورت میتونی از این پلتفرم ها برای مدیریت بهتر، افزایش فروش، کاهش هزینه ها و … استفاده کنی.
      در ادامه برات لینک چند تا نمونه از رستوران ها و کافه های مختلف که دارن از این سیستم ها استفاده می کنن رو میزارم.
      کافه کناری
      چیز کیک فکتوری
      بستنی شاد تبریز
      عمارت میرزاخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.