آموزش طراحی منو کافه در 4 دقیقه+ دانلود رایگان 5 فایل لایه باز

منوی کافی شاپ

مقدمه:

منو کافی شاپ یا رستوران اولین تعامل مشتری با کسب و کار شماست و می‌تواند تأثیر عمیقی بر تجربه کلی مشتری و فروش شما داشته باشد. دقت و خلاقیت در طراحی منو کافه شما می‌تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند عمل کند تا علاوه بر جلب نظر مشتریان، فروشی بیش از پیش را برای شما ایجاد کند. در این مقاله از سایت منوباز می توانید با انواع منو در کافه و رستوران ها آشنا شوید. همچنین می توانید از بخش های زیر اقدام به دانلود رایگان طراحی منو کافه کرده و یا یک منو دیجیتال رایگان دریافت کنید.

در این نوشته شما میخوانید:

دانلود طرح‌های لایه باز منو کافه

در ادامه می توانید بسته به سلیقه و تم کافی شاپ خود، فایل لایه باز (PSD) 4 نمونه منو کافی شاپ را از بخش زیر به صورت کاملا رایگان دانلود و شخصی سازی کنید. تنها کافیست روی عکس یا عنوان مورد نظر کلیک کنید و در صفحه جدید، روی دکمه قرمز رنگ دریافت لینک دانلود کلیک کنید.

در صورت تمایل برای آشنایی با آیتم های کافه و بهای تمام شده و قیمت آن ها در سال 1403 می توانید از صفحه منو کافه استفاده کنید.

آموزش طراحی منو کافه و کار با فایل های PSD

برای استفاده از طراح های لایه باز بالا تنها کافی است:
  • فایل دانلودی خود را با استفاده از نرم افزار فتوشاپ(photoshop) باز کنید. در صورتی که این نرم افزار را نصب ندارید می توانید از این لینک، این نرم افزار را دانلود کنید.

لوگو نرم افزار فتوشاپ

  • در ادامه روی ابزار move tools کلیک کرده و تیک گزینه auto select را بزنید.

  • در نظر داشته باشید که با انتخاب گزینه چشم از پنل سمت راست، میتوانید طرح های مربوط به پشت و یا روی منوی خود را مشاهده و ویرایش کنید.

  • سپس با دوبار کلیک بر روی متن مورد نظر، حالت ویرایش برای شما فعال شده و میتوانید متن مورد نظر خود را جایگزین کنید.

آموزش ویرایش فایل PSD منو کافه - 4

همچنین برای جایگزینی عکس های خود نیز کافی است که در ابتدا یک کلیک بر روی تصویر مورد نظر کرده و سپس گزینه delete را از روی کیبورد خود فشار دهید تا تصویر مورد نظر حذف شود، در ادامه لوگو یا هر عکس دیگر را از کامپیوتر خود انتخاب کرده و با نگه داشتن کلیک سمت چپ موس آن را به صفحه برنامه photoshop (فتوشاپ) بکشید و رها کنید تا تصویر مورد نظر به طرح شما اضافه شود.

سپس با کلیک بر روی آن و کشیدن به هر جایی از صفحه، میتوانید المان مد نظر خود را جابه‌جا کنید. همچنین می توانید با استفاده از کلید های CTRL + T اندازه تصویر خود را کوچک یا بزرگ کنید.

  • پس از اعمال تغییرات مد نظر، دکمه های CTRL + SHIFT + S را فشار دهید تا پنل مربوط به ذخیره برای شما باز شود.
  • در این پنل ابتدا روی گزینه Save as type کلیک کرده و فرمت تصویر خود را روی گزینه JPEG بگذارید.

آموزش ویرایش فایل PSD منو کافه - 5

  • سپس روی گزینه Save کلیک کنید تا خروجی منو کافی شاپ خود را دریافت کنید.

آموزش ویرایش فایل PSD منو کافه - 6

برنامه طراحی منو کافه

از آنجایی که روزبه‌روز تعداد کافه‌ها و رستوران‌ها افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا شرایط راه‌اندازی برای متقاضیان هم فراهم آورده می‌شود. از این رو می‌توان از انواع پلتفرم‌ و برنامه طراحی منو کافی شاپ، جهت طراحی منو کافه با گوشی بهره گرفت. یادگیری این سبک آموزش‌ها می‌تواند هزینه‌های مربوط به طراحی را کمتر کند. به علاوه وجود انواع قالب و طرح‌های لایه باز منو کافه، دست شما را در انتخاب از میان گزینه‌ها، باز خواهد گذاشت. تنها کافیست اصول مربوط به خصوصیات یک منو خوب را در نظر بگیرید تا طراحی مناسبی از منو داشته باشید. در حالت کلی با در نظر داشتن تمامی آنچه که تا اینجا در رابطه با طراحی منو کافی شاپ گفته شد، در صورتی که شما هم می‌خواهید برای کافه یا رستوران خود، یک منو جذاب و کاربرپسند در اختیار داشته باشید، می‌توانید از قالب‌های آماده بهره بگیرید یا با استفاده از برنامه طراحی منو کافه و رستوران، از ایده‌های خاص خود کمک بگیرید. در هر صورت نکته اصلی در رابطه با طراحی منسجم و متناسب است که با لحاظ تمامی موارد مذکور، شرایط برای طراحی فراهم خواهد آمد.

نرم افزار طراحی منو کافه منوباز

شما می­توانید با استفاده از پلتفرم ابری منوباز به صورت رایگان و بدون هزینه‌ی اضافی، منوی دیجیتالی حرفه‌ای برای کافه خود ایجاد کنید. این پلتفرم امکان سفارشی‌سازی منو، دسترسی به تاریخچه سفارشات، پرداخت آنلاین، به روزرسانی راحت و مدیریت بهتر را برای صاحبان کافه بدون نیاز به نصب اپلیکیشن فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر به آموزش ساخت منو دیجیتال رایگان مراجعه کنید.
نرم افزار منوباز برای طراحی منو کافه
نرم افزار منوباز برای طراحی منو کافه

نرم افزار دومینگو

دومینگو به عنوان یک نرم­افزار طراحی منو کافی شاپ اندروید، امکان ساخت طرح‌های گرافیکی متنوع بدون نیاز به دانش طراحی گرافیک و نرم افزارهای ­خاص در بستر وب، برای ایجاد منو، لوگو، بنر، کاتالوگ را برای شما فراهم می‌کند. برای استفاده بیشتر و دسترسی به امکانات، می بایست با پرداخت هزینه، اشتراک این نرم­افزار را تهیه کنید. با فعالسازی اشتراک، می‌توانید طراحی منو کافه رستوان خود را انجام دهید.
نرم افزار دومینگو برای طراحی منو کافه
نرم افزار دومینگو برای طراحی منو کافه

طراحی منو کافی شاپ به منظور ارائه یک لیست، در وهله اول برای خیلی از افراد کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما باید گفت طراحی منو علاوه بر قرار دادن چند مدل نوشیدنی، می‌تواند پیچیدگی‌های به‌خصوص خود را داشته باشد. منو بخشی از هویت یک کافی شاپ است و مانند رابط کاربری، در تعامل با مشتریان خواهد بود.

در نتیجه باید از مسیرهای شفاف جهت نمایش دقیق موجودی محصولات آن بهره گرفته شود. به خصوص که در حال حاضر تنوع بسیاری در بحث طراحی منو در نظر گرفته می‌شود. از طرفی برای ایجاد تعامل بیشتر با مشتریان و جلب توجه آن‌ها، آشنایی با خصوصیات، ویژگی‌ها و بایدها و نبایدهای طراحی یک منو اصولی احساس می‌شود.

در ادامه، با توجه به اهمیت این موضوع برای بازگشت مشتریان و ایجاد انگیزه برای بازدید دوباره، به توضیح جزئیات بیشتر در این زمینه می‌پردازیم.

اهمیت طراحی منو کافی شاپ

منو یک لیست از تمامی آیتم‌هایی است که توسط کافی شاپ ارائه می‌شود. در نتیجه توانایی برقراری ارتباط موثر به منظور ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتری را دارد؛ در چنین شرایطی آیا می‌توان از یک ساختار ساده بهره گرفت؟ آیا یک لیست از آیتم‌ها به صورت پی‌درپی و بدون تقسیم‌بندی و توجه به ساختار کلی منو می‌تواند جذابیتی برای مخاطب داشته باشد؟

با توجه به اینکه منوی کافی شاپ شما قبل از باریستا و دیگر کارکنان کافی شاپ، به مشتریان معرفی می‌شود، لازم است همان رفتار صمیمانه و دوستانه مطلوب از یک میزبان احساس شود. به همین دلیل در حال حاضر دقت زیادی صرف اهمیت طراحی یک منوی جذاب و ایده‌آل می‌شود. به علاوه که منو معرف یک کافی شاپ یا رستوران است و طراحی خاص آن می‌تواند نمایی از ساختار متناسب آن باشد. از این رو امروزه اغلب کافی شاپ‌ها منو اختصاصی خود را دارند که با هویت و عملکرد آن‌ها در ارتباط است.

از دیگر فاکتورهایی که می‌تواند اهمیت منو کافی شاپ را توصیف کند، بحث پاسخگویی آن است. یک منو خوب نیاز برای ایجاد سوال از کارکنان را حذف کرده و خود به تنهایی تمامی داده‌ها را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. از این رو نباید نسبت به لحاظ آیتم‌های مختلف در منو غافل شد. البته ناگفته نماند که آیتم‌های موجود در منوی کافی شاپ، به توان تهیه مواد اولیه توسط خود کافی شاپ بستگی پیدا می‌کند و ارتباطی با نحوه طراحی آن ندارد.

به این ترتیب جذابیت آیتم‌ها، با انتخاب‌های ساده اما دلپذیر حاصل خواهد شد. همچنین می‌توان با تعریف تنوع در محصولات و افزودن بخش‌های مختلف، انتخاب‌های بیشتری را برای مشتری فراهم آورد. با این حال اگر یک منو از تمامی آیتم‌های خوشمزه تشکیل شده باشد اما از طراحی و ساختار درستی برخوردار نباشد، نمی‌تواند مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهد.

نمونه طراحی منو کافه به صورت تاشو(LAT) با QR کد منو دیجیتال
نمونه طراحی منو کافی شاپ تاشو(LAT) با QR کد منو دیجیتال

ویژگی‌های یک منوی اصولی

با در نظر داشتن اهمیتی که برای منو تعریف می‌شود، خصوصیات و فاکتورهای متنوعی را می‌توان در رابطه با طراحی آن مورد بحث و بررسی قرار داد‌‌. تنوع در ساختارها و پیدایش فرم‌ها و قالب‌های آماده برای طراحی انواع منو، سبب شده تا افراد گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند؛ اما در این بین چه فاکتوری قابلیت ایجاد برتری برای یک منو را خواهد داشت؟ پاسخ این سوال را می‌توان در ادامه پیدا کرد:

1. خوانایی

قبل از هر چیزی هدف از طراحی منو، ارائه اطلاعات دقیق و نسبتا کاملی از آیتم‌ها و فاکتورهای مربوط به آن‌ها خواهد بود. به این منظور منوی شما باید در کنار طراحی زیبایی که دارد، از تناسب به لحاظ متنی برخوردار باشد. استفاده از فونت‌های مناسب و خوانا، در نظر داشتن کنتراست رنگی، توجه به سایز فونت و از همه مهم‌تر، جاگذاری درست و اصولی نوشته‌ها، همگی نمونه‌هایی از پارامترهای مهم در روند خوانایی هستند.

اغلب افراد شیفته فونت‌های فانتزی با تاج و کشیدگی می‌شوند و می‌خواهند از این دست فونت‌ها برای نوشتار منو بهره بگیرند؛ اما آیا چنین نوشتاری در یک قالب تکرار شونده جذابیت دارد! یا می‌تواند خوانایی واضحی داشته باشد؟ قطعا چنین فونت‌هایی برای نوشتار بیش از یک الی دو کلمه با تکرار در سطر، مناسب نیستند. به همین دلیل باید سراغ فونت‌های معقول با قابلیت خوانش بروید.

در رابطه با کنتراست رنگی متن با زمینه‌ هم، لازم است به دید مشتری توجه داشته باشید، استفاده از رنگ‌هایی با کنتراست بالا میان این دو فاکتور، سبب اذیت شدن چشم می‌شود؛ به علاوه در صورت استفاده از رنگ‌هایی که اشباع رنگی بالایی دارند، خوانایی را از نوشتار می‌گیرد. همچنین اگر رنگ زمینه و متن از یک خانواده و با فاصله رنگی کم باشند، همچنان شرایط برای خوانایی دشوار می‌شود.

قرار دادن متن در فضای مناسب یا به عبارتی تعریف کادر برای نوشتار، از دیگر فاکتورهایی است که در نظر داشتن آن می‌تواند سبب خوانش بهتر متن شود. البته این به معنای تعریف محدوده خطی با طراحی حاشیه نیست! بلکه با در نظر داشتن نمای بصری یک منو، می‌توانید فضایی را برای متن اختصاص دهید که طراحی خاصی در آن دخیل نبوده و مانع خوانش نمی‌شود.

نمونه طراحی منو کافه با خوانایی نامناسب
نمونه طراحی منو کافه با خوانایی نسبتا نامناسب

2. انتخاب رنگ مناسب

با توجه به اینکه منوی کافه از آیتم‌های به خصوص خود کافه طراحی می‌شود، می‌توان رنگ‌هایی با تناسب در آیتم‌ها در نظر گرفت. توجه به رنگ هم می‌تواند اشتهای مشتری را مورد هدف قرار دهد و هم می‌تواند سبب ایجاد یک ترکیب‌بندی درست در طراحی و دیزاین منو شود. در طراحی منو کافی شاپ، شما با یک چرخه رنگی از تعدد رنگ‌ها همراه با تناژهایی مختلف مواجه هستید و این موضوع به شما کمک می‌کند تا رنگ‌های مناسب را در کنار هم قرار دهید.

در طراحی منو کافه رستوران، استفاده از رنگ‌های بی‌روح و رنگ‌هایی که تمایل به خاکستری دارند، اغلب توصیه نمی‌شود. چرا که اشتهای مشتری را کور کرده و میل به سفارش غذای بیشتر را از بین می‌برد. از طرفی به کارگیری رنگ‌های سرد هم همین نتیجه را حاصل می‌کند. از این رو عموما توصیه می‌شود از رنگ‌های گرم بهره گرفته شود که نتیجه بهتری در تصمیمات مشتری دارند.

به علاوه باید توجه داشته باشید که رنگ‌های انتخابی شما لازم است در تناسب با تم رنگی محیط کافی شاپ یا رستوران باشد. اینکار به منظور ایجاد یک هویت مشخص، نتایج فوق‌العاده‌ای را به همراه خواهد داشت. همچنین می‌توانید با در نظر داشتن مسیر حرکتی سلیقه‌ها، سراغ رنگ‌های نوظهور بروید.

به طور کلی باید گفت رنگ‌ها سبب نمایش اهداف شما می‌شوند. رنگ‌ها می‌توانند در طراحی منو کافی شاپ، عاملی برای لوکس جلوه کردن آن‌ها باشند و یا سبب ایجاد حس صمیمیت در مخاطب شوند. از طرفی همین رنگ‌ها هستند که اعتماد مشتری را به شما جلب می‌کنند. چرا که استفاده از رنگ‌هایی با تناسب و یا خلاقیت، به مشتری این حس را القا می‌کند که آیتم‌ها هم با خلاقیت و سلیقه ارائه خواهند شد.

3. دسته‌بندی آیتم‌ها

همانطور که می‌دانید، در هر کافی شاپ بسته به امکانات، لیستی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها تعریف می‌شود؛ این لیست می‌تواند تعداد زیادی از آیتم‌ها را در بر بگیرد و تا حدی در هم ریخته باشد؛ اما یک راهکار ایده‌آل برای سهولت خوانش محصولات وجود دارد! به منظور راهنمایی مشتری و جلوگیری از صرف وقت، لازم است آیتم‌ها در طراحی منوی کافی شاپ، دسته‌بندی شوند.

این دسته‌بندی تنها شامل نوشیدنی‌ها و خوردنی‌ها نیست! بلکه هر آیتم را در یک گروه خاص قرار می‌دهد و می‌تواند شامل مواردی چون گزینه‌هایی که در ادامه مطرح شده باشد:

  • بار گرم
  • بار سرد
  • اسموتی
  • شیک
  • چای و دمنوش
  • کیک

موارد مذکور تنها بخشی از دسته‌بندی‌‌های مورد نیاز برای طراحی منو کافی شاپ هستند. در حقیقت می‌توان فاکتورهای دیگری را هم در این دسته‌بندی‌ها قرار داد. اینکار می‌تواند مخاطب را از سر درگمی باز دارد و به انتخاب از میان گزینه‌های موجود در منو، کمک کند. به همین دلیل امروزه منوها همگی با طراحی اصولی، به قسمت‌های مختلف تقسیم شده‌اند.

در طراحی منو رستوران نکته مهمی که مطرح می‌شود، اغلب در خصوص تعریف فضای مناسب برای قرارگیری هر قسمت است. در طراحی منو کافی شاپ هم لازم است پارامترهای رنگی و تصویری به خصوصی را برای هر قسمت در نظر بگیرید.

نمونه طراحی دسته بندی منو
نمونه دسته بندی منو کافه

4. انتخاب تصاویر درست

بخش دیگر از یک منو، تصاویر موجود در آن هستند که می‌توانند از محتواهای خود منو انتخاب شوند. تعداد این تصاویر غالبا به ابعاد و سبک طراحی منو بستگی پیدا می‌کند. عموما بهتر است از تعدد تصویر جلوگیری شود تا فضای استراحت در منو وجود داشته باشد. به کارگیری عکس‌های زیاد نه تنها سبب معرفی آیتم‌ها به مشتری نمی‌شود، بلکه به علت کمبود فضا در منوهای کاغذی یا سنتی، آن‌ها را نسبت به انتخاب گمراه می‌کند.

بهترین کار در روند انتخاب تصاویر، انتخاب بر اساس دسته‌بندی آیتم‌هاست. در نتیجه می‌توان به ازای هر تقسیم بندی، یک عکس باکیفیت و کلی ارائه داد که معرف آن مجموعه باشد. عکس‌هایی که انتخاب می‌کنید باید از یک وحدت کلی برخوردار باشند و همگی نشانه‌هایی از یک کل انسجام را در اختیار قرار دهند.

همچنین شما می توانید با ایجاد یک منو دیجیتال، عکس و توضیحات تمامی محصولات را به صورت جداگانه و در صفحه مخصوص آن محصول درج کنید چرا که دیگر با موضوع کمبود فضا در منو مواجه نیستید. علاوه بر این می توانید با جایگذاری qr کد منوی آنلاین خود در منو کاغذی کافه، مشتریان را برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمایی کنید.

در صورتی که نیاز به تهیه منو دیجیتال دارید، می‌توانید از صفحه منو دیجیتال رایگان استفاده کنید.

اگر قصد دارید از آیتم‌های کافی‌ شاپ تصاویری تهیه کنید، به انتخاب فضا، نور و اکسسوری‌های مشابه توجه داشته باشید. اینکار سبب اعتماد مشتری به شما خواهد شد. در صورت استفاده از عکس‌های آماده هم تنها کافیست تصاویر را با در نظر داشتن فاکتورهای خاص، به طور مرتبی لیست کنید. به طوری که گویی همه تصاویر در یک بک گراند عکاسی شده‌اند.

نمونه عکس مناسب آیتم ها برای منو کافی شاپ
نمونه عکس مناسب برای منو کافه

کیفیت بالای عکس‌ها هم باید در انتخاب و یا نحوه عکاسی لحاظ شود و هم باید به واسطه چاپ (در صورت ایجاد منوی فیزیکی) تغییر پیدا نکنند. در رابطه با منوهای دیجیتال مسئله چاپ مطرح نمی‌شود و به راحتی می‌توان از امکانات موجود در فضای دیجیتال بهره گرفت.

5. طراحی متناسب

علاوه بر فاکتورهایی که تا اینجا در رابطه با جزئیات گفته شد، در طراحی منو کافی شاپ با گوشی و یا با استفاده از طرح‌های لایه باز منو کافه (PSD)، باید از یک ترکیب‌بندی درست تبعيت کند. همچنین در نظر داشته باشید که مهم‌ترین راهنما برای طراحی منو کافی شاپ شما، تم غالب بر کافی شاپ و سبک و رنگ لوگوی آن است.

در نظر داشتن این فاکتورها در روند طراحی منوی کافی شاپ، عاملی برای انتخاب‌های درست شما خواهد بود. به علاوه در نظر داشته باشید که اینکار سبب ایجاد هویت بصری منسجم می‌شود. در نتیجه اگر در پی دانلود طرح آماده هستید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که طرح به لحاظ ساختار، ترکیب‌بندی و رنگ، با کافی شاپ در تناسب باشد.

استفاده از المان‌های تصویری مانند پیکتوگرام‌ها (تصویر نگاشت)، از جمله فاکتورهایی است که در روند طراحی منوی کافی شاپ مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که شلوغی فضای منو، سبب کاهش ارزش آن می‌شود. در نتیجه به منظور لوکس جلوه‌ کردن، بهتر است قسمت‌های خالی را هم در منو در نظر بگیرید. این مورد سبب نمایش بهتر آیتم‌های موجود در منو خواهد شد.

نمونه ای از پیکتوگرام های غذا برای طراحی منو کافی شاپ و رستوران
نمونه ای از پیکتوگرام های غذا برای استفاده در منو کافه

به طور کلی در نظر داشتن این خصوصیات در انتخاب یک منوی خوب و یا حتی طراحی آن، می‌تواند عاملی برای برخورداری از گزینه‌های بهتر و مناسب‌تر باشد. توجه داشته باشید که منوی شما بیشتر از کارکنان با مخاطب صحبت می‌کند. جدا از تنوع و کیفیت آیتم‌های موجود در آن، لازم است طراحی مناسبی را در اختیار چشم مشتری بگذارید.

نمونه پیکتوگرام استفاده شده در طراحی منو کافه
نمونه پیکتوگرام استفاده شده در طراحی منو کافه

ایده طراحی منو کافه

امروزه استفاده از منوهای جدید در سبک‌ها، اندازه‌ها و رنگ های متنوع، متناسب با محیط کافه گزینه مناسبی برای کاهش هزینه های چاپ کافی شاپ است در این قسمت به بررسی 3 ایده طراحی و نمایش منو کافه می‌پردازیم:

  1. استفاده از تخته سیاه و گچ های رنگی ساده ترین راه برای ایجاد یک صفحه منو است. شما به راحتی می توانید منو را پاک کنید و موارد جدیدی را به آن اضافه کنید و آن را جلوی در ورودی یا بالای پیشخوان در محل دید مشتریان قرار دهید.
    منو کافی شاپ روی تخته سیاه
    منو کافی شاپ روی تخته سیاه
  2. منو مجله ای و منو تاشو: در این سبک از منو ها، به سبب فضای بیشتری که در اختیار دارید می‌توانید از عکس های با کیفیت و وضوح بالا استفاده کنید و اطلاعات آیتم ها را مثل مواد اولیه و قیمت را بیان کنید. علاوه بر نام و عکس هر محصول، ویژگی های آن را معرفی کنید. این مورد می تواند توجه مشتریان را جلب کند و تمایل آنها را برای سفارش دادن آیتم ها افزایش دهد.
    نمونه منو کافی شاپ مجله ای
    نمونه منو کافی شاپ مجله ای
    نمونه منوی تاشو کافه
    نمونه منوی تاشو کافه
  3. سبک مدرن و دیجیتال: در طراحی این مدل منوها استفاده از رنگ‌‌ها، فونت ‌ها و عکس‌ های باکیفیت برای جذب مشتریان تاثیرگذار است. با افزودن توضیحات کوتاه به هر آیتم، مشتریان بهتر می‌توانند انتخاب خود را انجام دهند. در توضیحات آیتم‌ها می‌ توانید مواد اولیه را ذکر کنید و سپس طعم و ویژگی‌های آن‌ها را بیان کنید. همچنین پیشنهاد می شود که در صورت امکان از یک نرم افزار حسابداری مجهز به منو دیجیتال استفاده کنید تا علاوه بر کاهش هزینه ها، امکاناتی نظیر ایجاد سیستم سفارش گیری آنلاین و… را برای مجموعه خود ایجاد کنید.

پلتفرم جامع مدیریت و نرم افزار رستوران منوباز با استفاده از قابلیت‌هایی نظیر منو دیجیتال رایگان، سیستم ثبت سفارش توسط مشتری، رابط کاربری آسان و جذاب و هزاران امکانات دیگر میتواند یکی از بهترین گزینه ها برای نمایش منو به مشتریان و برقراری تعامل باشد.

دریافت آنی دمو رایگان 7 روزه نرم افزار مدیریت و حسابداری رستوران منوباز

طرح لایه باز منو کافه چیست؟

از جمله رایج‌ترین شیوه‌هایی که امروزه برای طراحی منو کافی شاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کارگیری طرح‌های آماده و در واقع قالب‌هایی است که به عنوان فایل لایه باز در اختیار شما قرار داده می‌شود تا آیتم‌های خود را به آن‌ها اضافه کنید. این سبک از طراحی منو، می‌تواند سبب سهولت بیشتر برای شما شود که در صورتی که انتخاب درستی داشته باشید، در نهایت به یک طرح منسجم و اصولی از منو دست خواهید یافت.

این طرح‌های لایه باز یا به صورت PSD هستند و یا به صورت EPS. در نتیجه لازم است بسته به نوع فایل، از نرم‌افزار فتوشاپ یا ایلاستریتور بهره بگیرید. کار با این نوع فایل‌ها اصلا سخت نیست و زمان چندانی نمی‌خواهد. اغلب از المان‌های تصویری مشخصی طراحی شده‌اند و یا امکان جایگذاری تصاویر را دارند. انتخاب شما تعیین می‌کند که تم فایل چه رنگی باشد و از چه ساختاری برخوردار باشد.

انواع منوی کافی شاپ

جدا از بحث‌های مطرح برای ویژگی‌های منو کافی‌ شاپ، موضوع دیگری که باید در نظر بگیرید، نوع منو شما خواهد بود. منظور از نوع منو برای منو کافی شاپ، مربوط به فیزیکی یا دیجیتال بودن آن است. در هر دو صورت نیاز به طراحی منو و استفاده از ترکیب‌بندی درست و اصولی مطرح می‌شود. در ادامه هر یک از این انواع به طور کلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است:

منو فیزیکی

منو فیزیکی یا منو کاغذی همان منو رایجی است که تا پیش از این در تمامی کافه‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نوع منو به شکل‌های مختلف تک برگ و تاشو وجود دارد و اغلب دارای ابعاد مشخصی است. این نوع منو به سبب نیاز برای چاپ، باید با مود رنگی CMYK طراحی شود. به علاوه لازم است نسبت به نحوه چاپ آن توجه داشت تا رنگ‌ها در درست‌ترین حالت خود ظهور پیدا کنند.

این نوع منوها را هم می‌توان به ازای هر میز چاپ کرد و هم می توانند یک عدد را با سایز و ابعاد بزرگ تر چاپ کرد و در قسمتی از دیوار یا بخش ورودی نصب کرد. با این حال در هر صورت نحوه چاپ نقش مهمی در کیفیت رنگ و تصویر خواهد داشت.

نمونه منو کاغذی تاشو
نمونه منو کاغذی تاشو

ویژگی‌های مثبت منو فیزیکی

استفاده از منو فیزیکی به دلیل دسترسی راحت آن، محدودیت‌های مربوط به لزوم اتصال به اینترنت را برطرف می‌کند. از طرفی این نوع منو، می‌تواند به برقراری ارتباط بهتر مشتری با فضای کافی شاپ کمک کند. چرا که در طراحی منو کافی شاپ در انواع فیزیکی، از انواع المان‌های بصری، تصاویر آیتم‌‌ها، رنگ‌های متنوع، چیدمان‌های به‌خصوص و به طور کلی ترکیب‌بندی بهره گرفته شده که عاملی برای ایجاد هماهنگی کافه و منو هستند.

منوهای فیزیکی بسته به نوع و سبک طراحی داخلی رستوران یا کافه، می‌توانند از تنوع بالایی برخوردار باشند. این نوع منوها نه تنها سبب قدیمی جلوه دادن یک رستوران یا کافه نمی‌شوند، بلکه می‌توانند عاملی برای ایجاد حس و حال صمیمی و حتی لوکس باشند. سبک طراحی و نحوه ارائه منو، فاکتور تعیین کننده نسبت به عملکرد ظاهری آن است.

منو کافی شاپ PDF

منو کافی شاپ pdf را می ‌توان به عنوان یک جایگزین دیجیتال و قابل دسترس برای منو های فیزیکی اشاره کرد. منو های PDF به شکل فایل‌ های قابل دانلود و مشاهده بر روی دستگاه‌های الکترونیکی مثل تبلت، یا تلفن همراه ارائه می‌شوند و قابل دسترسی هستند.

ویژگی‌های منوهای PDF

  1. قابلیت دسترسی آسان: مشتریان می­توانند به‌ راحتی فایل pdf را دانلود و مشاهده نمایند بدون اینکه نیاز به اتصال اینترنت داشته باشند.
  2. اشتراک‌گذاری آسان: کافه‌ ها می‌­توانند لینک یا فایل pdf منو را برای مشتریان خود ارسال کنند.
  3. حفظ محیط زیست: استفاده از منو های pdf می­تواند به کاهش مصرف کاغذ کافی­شاپ برای چاپ منو و… کمک کند.

منو دیجیتال

آيا تا به حال تجربه اسکن کردن یک بارکد در کافه یا رستوران را داشتید؟ در این باره باید گفت امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در عرصه ارائه خدمات اینترنتی حاصل شده، افراد می‌توانند منو کافه خود را در سایت قرار داده و از طریق بارکدهایی، شرایط را برای خوانش فراهم آورند. منو آنلاین هم نیاز به طراحی دارد و در روند طراحی عکس های مورد استفاده در آن باید از مود رنگی RGB بهره گرفته شود. اینکار به منظور نمایش دیجیتالی صورت گرفته و دقت رنگی را بالاتر می‌برد.

منوی دیجیتال کافی شاپ

نکته مهمی که مطرح می‌شود، در رابطه با تفاوت نحوه چیدمان و دسته‌بندی در منوهای آنلاین است. با توجه به اینکه طراحی یک سایت برای منو شرایط را برای ایجاد مسیرهای مختلف فراهم می‌آورد، افراد می‌توانند با تفکیک منوها از یکدیگر، مسیرهای مشخصی را تعریف کنند.

لازم به ذکر است که در طراحی منو آنلاین، اغلب از طراحی تصویری خودداری می‌شود. به طوری که غالبا این منوها با نام و تصویر آیتم قابل مشاهده هستند. در هر صورت نحوه طراحی منو آنلاین، به خود افراد و نوع عملکرد سایت بستگی خواهد داشت. به علاوه باید به این مورد اشاره کرد که اغلب برای منو سایت، قالب آماده و یا فایل لایه‌ باز طراحی نمی‌شود. بلکه نحوه برنامه نویسی و رابط کاربری سایت، تعیین کننده سبک اجرایی خواهد بود.

با این وجود تاثیر رنگ در منو آنلاین هم مطرح بوده و لازم است منویی که در سایت تعریف می‌کنید، دارای هویت باشد. منظور از هویت همان تبعیت رنگی و تعهد نسبت به ساختار کلی کافه و حال و هوای آن است. توجه داشته باشید که استفاده از منوی دیجیتال لزوما سبب لوکس جلوه دادن کافه شما نمی‌شود! اما می‌تواند روی ذهنیت مخاطب اثرات مثبتی داشته باشد‌.

برای دریافت منو دیجیتال منوباز می توانید از صفحه منو دیجیتال استفاده کنید.

ویژگی‌های مثبت منو دیجیتال

منوباز به عنوان یک پلتفرم حرفه ای برای مدیریت سفارشات و ارائه منوی دیجیتال، سبب سهولت بیشترکارها در روند کافه‌داری می­شود. منوباز با ارائه قابلیت منودیجیتال رایگان برای کافه­ها کمک می­کند نیاز به چاپ منو و هزینه‌های مربوط در زمینه را برطرف کنید. این مورد برای افرادی که به دنبال تنوع هستند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته در نظر داشته باشید که یک منو خوب، نیاز به باز طراحی را حذف نموده و خود به تنهایی می‌تواند تا سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

با این وجود به سبب دلایلی چون تغییر تم کافه، تغییر آیتم‌های موجود در منو، تغییرات مربوط به قیمت و مواردی از این دست، لازم است منو عوض شود و یا به عبارتی اصلاح شود. در چنین شرایطی، استفاده از منو فیزیکی و نیاز به چاپ دوباره آن، سبب تعریف هزینه‌های بیشتر خواهد شد. درحالی که این تغییرات در رابطه با منو دیجیتال، مشکلی به وجود نمی‌آورند.

از دیگر مزیت‌های منو دیجیتال، سهولت استفاده به واسطه تعریف مسیرهای مختلف است. همچنین کیفیت نمایش این نوع منو به دلیل طراحی با مود RGB و نمایش در صفحه نمایش گوشی، به مراتب بالاتر از منو چاپ شده است. ناگفته نماند که منوهای چاپ شده ساده‌تر در معرض آسیب قرار می‌گیرند؛ در حالی که انواع دیجیتال، تا مدت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

تفاوت رنگی مود RGB و CMYK
تفاوت رنگی مود RGB و CMYK

برنامه طراحی منو کافه

از آنجایی که روزبه‌روز تعداد کافه‌ها و رستوران‌ها افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا شرایط راه‌اندازی برای متقاضیان هم فراهم آورده می‌شود. از این رو می‌توان از انواع پلتفرم‌ و برنامه طراحی منو کافی شاپ، جهت طراحی منو کافه با گوشی بهره گرفت. یادگیری این سبک آموزش‌ها می‌تواند هزینه‌های مربوط به طراحی را کمتر کند. به علاوه وجود انواع قالب و طرح‌های لایه باز منو کافه، دست شما را در انتخاب از میان گزینه‌ها، باز خواهد گذاشت. تنها کافیست اصول مربوط به خصوصیات یک منو خوب را در نظر بگیرید تا طراحی مناسبی از منو داشته باشید.

در حالت کلی با در نظر داشتن تمامی آنچه که تا اینجا در رابطه با طراحی منو کافی شاپ گفته شد، در صورتی که شما هم می‌خواهید برای کافه یا رستوران خود، یک منو جذاب و کاربرپسند در اختیار داشته باشید، می‌توانید از قالب‌های آماده بهره بگیرید یا با استفاده از برنامه طراحی منو کافه و رستوران، از ایده‌های خاص خود کمک بگیرید. در هر صورت نکته اصلی در رابطه با طراحی منسجم و متناسب است که با لحاظ تمامی موارد مذکور، شرایط برای طراحی فراهم خواهد آمد.

جمع بندی پایانی

طراحی منوی کافه، به عنوان رابط بین شما و مشتریان­تان، نقشی اساسی در جذب و حفظ مشتریان شما دارد. نکات کلیدی مثل خوانایی، انتخاب رنگ مناسب، دسته‌بندی آیتم‌ها، انتخاب تصاویر درست و طراحی مناسب، همگی در کنار یکدیگر، منویی را خلق می‌کنند که نه تنها اطلاعات لازم بلکه حس خوبی را به مشتریان انتقال می­دهد.

نکته مهم: همانطور که گفتیم تعداد و نوع آیتم های داخل یک منو، متناسب با توان و سیاست های یک کافه یا رستوران است اما توجه داشته باشید که تعداد زیاد آیتم ها در یک رستوران یا کافی شاپ، ابدا به منزله جذب مخاطبین یا سود بیشتر نیست و بیشتر موجب سردرگمی مشتریان و حتی کارکنان خود شما می شود! پس پیشنهاد میکنیم که به جای یک منوی پر از آیتم، یک منو با سبک مخصوص خود و با تاپینگ یا مواد اولیه مناسب و مشترک استفاده کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که شما ملزم به استفاده از تنها یک نوع منو (فیزیکی یا دیجیتال) نیستید! و می‌توانید با جایگذاری qr کد منو دیجیتال خود در منو کاغذی اطلاعات کامل‌تر و بهتری به مشتریان داخل و یا خارج از مجموعه ارائه کنید.

سوالات متداول

آیا برای استفاده از منو دیجیتال منوباز، نیاز به تخصص خاصی در زمینه طراحی گرافیک است؟

خیر، استفاده از طراحی منو برای کافه نیازی به تخصص یا مهارت خاصی در زمینه طراحی گرافیک ندارد؛  پلتفرم منوباز به شما این امکان را می‌ دهد که منو دیجیتال خود را بر اساس نیازهای کافه خود ایجاد و شخصی سازی کنید، و به راحتی یک منوی دیجیتال حرفه­ای برای کافه خود داشته باشید.

برای طراحی جلد منو کافی ‌شاپ با استفاده از هوش مصنوعی، می ‌توانید از نرم­افزارهایی مثل Canva، یا Piktochart استفاده کنید. همچنین، برای طراحی منو کافی­شاپ با فتوشاپ می‌توانید از قابلیت Firefly آن استفاده کرده و طرح‌های مناسب برای منو خود را ایجاد کنید.

بروزرسانی منو معمولا بستگی به نوع آیتم­های خود کافه و فصلی بودن آن­ها دارد. بروزرسانی منو باید جذاب باشد و حس وابستگی در مشتریان­ ایجاد کند.در کنار آن برای جلب توجه مشتریان به منو جدید، باید از روش‌ های ارتباطی مثل تبلیغات در داخل کافه، استفاده از شبکه‌ های اجتماعی، و… استفاده کنید.

  1. تمام آیتم هایی که قصد دارید در منو نمایش دهید را بنویسید.
  2. آیتم های منو را دسته بندی کنید.
  3. قیمت آیتم ها را تعیین کنید.
  4. توضیحات مربوط به هر آیتم را بنویسید.
  5. در مورد طرح و پالت رنگی منو تصمیم بگیرید.
  6. منوی کافی شاپ خود را با توجه به المان های گفته شده طراحی کنید.
  7. عکس های آیتم ها یا دسته بندی موجود در منوی کافی شاپ خود را تهیه کنید.
  8. فونت منو، فاصله و نحوه چینش عناصر را تعیین کنید.
  9. طرح منوی نهایی را انتخاب کنید.
  10. در نهایت منوی خود را بازبینی و چاپ کنید.

توجه شما را به توضیحات مطرح شده در سایت touchbistro دعوت میکنیم:

The magic number is 7.

According to menu engineer Gregg Rapp, “When we include over seven items, a guest will be overwhelmed and confused, and when they get confused they’ll typically default to an item they’ve had before.”

ترجمه متن بالا: 

عدد 7 یک عدد جادویی در این مورد است. به گفته مهندسِ منو، گرگ رپ، “وقتی ما بیش از هفت آیتم را در هر دسته بندی اضافه می کنیم، مشتری گیج و سردرگم می شود و در این هنگام معمولا از امتحان کردن آیتم های جدید خودداری کرده و آیتمی را که قبلا در کافه یا رستوران شما میل کرده است را به طور پیش فرض انتخاب می کند.

هزینه طراحی منو کافه با استفاده از نرم­افزار فتوشاپ بسته به تعداد صفحات، پیچیدگی طراحی و جزئیات طرح، قیمت متفاوتی دارد. اما شما می توانید با استفاده از این صفحه، به صورت کاملا رایگان، طرح منو کافی شاپ مورد علاقه خود را دانلود کرده و با استفاده از آموزش گفته شده، آن را شخصی سازی کنید.

در این نوشته شما میخوانید:

2 پاسخ

    1. سلام مهران جان، شما برای تراکت منو کترینگ به یک طرح ساده که بشه تو سایز a5 چاپش کرد نیاز داری. برای این موضوع این طرح رو بهت پیشنهاد میکنم. همچنین میتونی از منو دیجیتال هم استفاده کنی و حتی لینک و qr کد منو دیجیتالت رو روی این تراکتت قرار بدی تا مشتری ها همیشه به منو دسترسی داشته باشن و بتونن حتی آنلاین سفارششونو بدن.
      اگه دوست داری بدونی که این موضوع چطور کار میکنه یا کترینگ ها و یا رستوران هایی که در حال حاضر دارن از این قابلیت اسفاده میکنن رو ببینی حتما یه سر به صفحه کترینگ ما بزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.